Hoppa till huvudinnehåll

Anders Thoresson till Medier & demokrati

tisdag, mars 24, 2020

Anders Thoresson blir projektledare för Medier & demokratis nationella pilotsatsning inom medierelaterad AI-innovation. Satsningen drivs tillsammans med AI Innovation of Sweden och mediekoncernerna Hall Media, Stampen och Sveriges Television. – Kul och utmanande att få kombinera det jag kan om teknik med det jag kan om journalistik och media, säger han.

Projektet ska etablera och accelerera medierelaterad konkurrensneutral teknikutveckling med starkt fokus på AI och datadriven journalistik, affärs-, produkt-, produktions- och  distributionsutveckling. Ambitionen är långsiktig, men här och nu sträcker sig satsningen till och med juni 2021. Mediekoncernerna ska tillsammans driva förstudier och projekt, och som aktörer kopplade till AI Innovation of Sweden har de möjlighet att initiera och delta i branschöverskridande initiativ.

Brygga mellan verksamhet och teknik

Anders Thoresson blir satsningens första projektledare. Han är i grunden journalist men även föreläsare, moderator, författare och grundare och motor till podden Digitalsamtal, vars inriktning är att sätta teknikutveckling i ett samhällsperspektiv.

– Under de senaste två-tre åren har ett resonemang dykt upp i väldigt många av de intervjuer jag gjort om digitalisering och articifiell intelligens: Det behövs personer som har förståelse för både tekniken och verksamheten och som kan fungera som en brygga mellan de som kan tekniken på djupet och de som kan verksamheten på djupet. Jag tror och hoppas att jag i det här sammanhanget kan bli en sådan person.

Sina fem första fem år som journalist jobbade Anders Thoresson på Ny Teknik. Först som reporter, därefter som redaktionssekreterare och projektledare.

Varför tackade du ja till det här projektledarjobbet?
– Eftersom jag tror att medier och journalistik fortsatt har en väldigt viktig roll att spela i en öppen demokrati. Och för att articifiell intelligens och andra tekniska lösningar kommer spela en central roll i hur det uppdraget utförs och ser ut, både vad gäller det redaktionella arbetet men också på affärssidan. Förhoppningsvis kan tekniken vara ett verktyg för att bygga hållbara affärsmodeller, vilket är ett exempel på vad vi kommer att jobba med i projektet, avslutar Anders.

Läs mer om pilotprojektet

ABC om Anders Thoresson

Bor:  I Vänersborg

Mediekonsumtion: Stor. Lokalt TTELA, därutöver Dagens Nyheter, Wired och en samling av poddar och nyhetsbrev där podden Exponent är värd att nämna. Plus en omfattande omvärldsbevakning i RSS-läsaren.

En ledig dag: Står jag som fotbollstränare när dottern spelar, befinner på en badmintonplan tillsammans med sonen eller sitter i en båt och fiskar makrill.

Drivkrafter: I det här sammanhanget – möjligheten att få använda den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig under 20 år som teknikijournalist till något helt nytt.

Mest uppskattade AI-baserade tjänst: Ansiktsigenkänningen som hjälper till att bringa ordning bland alla fotografier på datorns hårddisk.

Kort om pilotprojektet Mediebranschen och AI: Löper till och med juni 2021. Initiativet finansieras av Vinnova och deltagande mediekoncerner: Hall Media, Stampen Media och Sveriges Television. AI Innovation of Sweden är Sveriges center för att tillämpad forskning och utveckling inom AI. Centret leds av Lindholmen Science Park.