Data- och AI-driven utveckling är hett. Men vilka är möjligheterna och utmaningarna inom journalistiken och medieaffären? 2020-års andra rapport från Medier & demokrati söker svar inom internationell forskning och bland innovativa nyckelpersoner.
Rapportens fokus är datadriven utveckling och artificiell intelligens. Dels utifrån AI:s breda och snabba framväxt som samhällsfenomen. Dels specifikt utifrån mediesektorn.
Författare är Anders Thoresson, projektledare för satsningen ”Mediebranschen och AI” vid Lindholmen Science Park, och Jenny Wiik, medieforskare inom Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden, och som driver projektet ”Automatiseringen av journalistiken. Innovation, samarbete och knowledge management vid implementering av AI i nyhetsföretag”.
– Jag hoppas att rapporten ska kännas lättillgänglig. Jag tycker den på ett värdefullt sätt både fångar grundläggande effekter av digitaliseringen och presenterar mer spetsiga resonemang och rön, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.
I inledningskapitlet välkomnar Anders Thoresson till tredje decenniets IT-boom. I de fyra följande avsnitten intervjuas personer inom AI-utvecklingen, inte minst kopplat just till mediebranschen:
I det avslutande kapitlet samlar Jenny Wiik ihop kunskaper och perspektiv från ett antal intressanta studier kring hur journalistiken förändras och påverkas av automatisering och AI.