Hoppa till huvudinnehåll

Data och AI förändrar nyhetsmedierna

tisdag, juni 16, 2020

Data- och AI-driven utveckling är hett. Men vilka är möjligheterna och utmaningarna inom journalistiken och medieaffären? 2020-års andra rapport från Medier & demokrati söker svar inom internationell forskning och bland innovativa nyckelpersoner.

Ladda hem rapporten här

Rapportens fokus är datadriven utveckling och artificiell intelligens. Dels utifrån AI:s breda och snabba framväxt som samhällsfenomen. Dels specifikt utifrån mediesektorn. 

Författare är Anders Thoresson, projektledare för satsningen ”Mediebranschen och AI” vid Lindholmen Science Park, och Jenny Wiik, medieforskare inom Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden, och som driver projektet ”Automatiseringen av journalistiken. Innovation, samarbete och knowledge management vid implementering av AI i nyhetsföretag”. 

– Jag hoppas att rapporten ska kännas lättillgänglig. Jag tycker den på ett värdefullt sätt både fångar grundläggande effekter av digitaliseringen och presenterar mer spetsiga resonemang och rön, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Robotjournalistik i majoritet

I inledningskapitlet välkomnar Anders Thoresson till tredje decenniets IT-boom. I de fyra följande avsnitten intervjuas personer inom AI-utvecklingen, inte minst kopplat just till mediebranschen: 

  • AI-experten Daniel Gillblad ger sin syn på vad journalister och mediechefer behöver förstå inför framtiden. Bland annat att AI inte är en del av IT utan en del av affärsverksamheten. 
  • Sören Karlsson, vd för United Robots, bedömer att robotar – räknat artikel för artikel – kommer att producera en majoritet av innehållet i en genomsnittlig svensk morgontidning om fem år.
  • Isabelle Johansson, projektledare för Svenskt språkdatalabb, berättar om en satsning där språkberoende branscher kan vinna mycket på samverkan. Medier är en av dem.
  • Aleksander Lidén Pettersen vid analys- och automatiseringsföretaget Linkpulse reflekterar om hur maskininlärning skapar förutsättningar för att vässa nyhetssajternas förhållande till sin publik. 

I det avslutande kapitlet samlar Jenny Wiik ihop kunskaper och perspektiv från ett antal intressanta studier kring hur journalistiken förändras och påverkas av automatisering och AI. 

Ladda hem rapporten här