Hoppa till huvudinnehåll

Hur påverkar AI journalistiken?

måndag, december 16, 2019

Hur förändrar AI nyhetsmediernas redaktionella vardag? Hur påverkas den journalistiska etiken och vilka nya kompetenser behöver mediehusen? 2019 års sista rapport från Medier & demokrati lyfter frågorna och sammanfattar konferensen ”AI och journalistiken” på Lindholmen Science Park.

Artificiell intelligens och automatisering förändrar branscher och samhällen. Journalistiken i det digitaliserade medielandskapet, liksom demokratin, är inga undantag.
 Rapporten ”AI och journalistiken” sammanfattar konferensen med samma namn som AI Competence for Sweden, Göteborgs universitet och Medier & demokrati arrangerade på Lindholmen Science Park i höstas. Deltog gjorde framför allt mediechefer och forskare och syftet var att dela erfarenheter och gemensamt spana in i framtidsscenarier just kring AI och journalistiken.

Tre teman dominerade dagen:

  • AI i den redaktionella vardagen.

  • Hur förändrar AI etik och praxis?

  • Vilka kompetenser behöver mediebranschen?

Huvudtalare och inspiratörer var Daniel Nordström, chefredaktör på VLT i Västerås, Carl-Gustav Lindén, forskare vid Helsingfors universitet och Södertörns högskola, Cecilia Campbell, Chief Marketing Officer på United Robots, Avery Holton, docent vid University of Utah och Tomas de Souza, tidigare innovationsdirektör vid Bonnier News, numera konsult.

 Daniel Nordström gav sina publicistiska perspektiv. Han berättade att redaktionerna inom Mittmedia har fått acceptera att tekniken är bättre på att paketera nyhetssajter som attraherar fler prenumeranter. Han gav också ett exempel på att en vardaglig utmaning kan vara att data- och robotbaserad produktion och publicering kan upplevas som för snabb. När Mittmedias fastighetsrobot fångar upp och skriver om nya affärer kan publiceringen bli så kvick att säljare och köpare inte alltid har hunnit informera andra berörda, vilket lett till reaktioner.

Tomas de Souza bedömer att nyhetsmedierna står inför avgörande steg:

  • Förmåga att förutse vad som ska hända. Historiskt har medierna rapporterat om det som hänt.

  • Bli vassa i produktutveckling.

  • Se till att att de tekniska systemen själva klarar att följa de etiska principer som styr journalistiken. Orsaken är att AI möjliggör extremt ökad produktionskapacitet.

Avery Holton, som forskar i gränslandet mellan journalistik, digitala och sociala medier, och samhället, resonerade om hur AI kan förflytta normer, värden, praxis och etik och hur den journalistiska etiken måste följa med in i en miljö som präglas av mer innovation och fler experiment.

– Vi fick positiv respons på dagen och vår förhoppning är att rapporten kan ge den som inte var på plats en övergripande ögonblicksbild av möjligheter och utmaningar när AI och automation blir vanligare delar dels i det redaktionella arbetet, dels i mötet med användarna, säger, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Ladda hem rapporten här