Hoppa till huvudinnehåll

Pokémon Go inspirerar BT:s samhällsjournalistik

torsdag, augusti 29, 2019

I Borås förnyar Pokémon Go-tänk den lokala samhällsjournalistiken. Forsknings- och innovationsprojektet Beta Borås 2 publicerar nu mitt i stan via QR-koder. – Vi vill synas i stadsmiljön och visa hur mycket nära journalistik vi gör om staden och människorna som bor här, säger Frida Dam Bergstedt på testredaktionen.

I våras startade andra steget av Beta Borås-projektet på Borås Tidning. Syftet är att utifrån experimentell forskning utveckla engagerande lokal samhällsjournalistik för 25-35-åringar. Senaste testet undersöker om drivkrafterna i Pokémon Go och geocaching – GPS-baserad skattjakt – fungerar även för journalistiskt berättande. I andra sammanhang attraherar formen yngre målgrupper.

Projektet har försett tio centrala platser i Borås med skyltar utrustade med QR-koder. När en läsare scannar koden får han eller hon en platsunik story rakt in i sin mobil. Vid Stadsparken går exempelvis att se och läsa mer om idén om en ”superpark” igenom hela Borås. Vid Gustaf Adolfs kyrka startar en resa upp i kyrktornet med hjälp av en 360-kamera.

– Vi ska testa sådant som tidigare inte gjorts. Ur detta hittar vi förhoppningsvis nya vägar att nå ut med våra berättelser, säger Anton Hedberg, som även han ingår i testredaktionen.

En ytterligare tanke med experimentet är att återanvända och tillvarata det kapital av journalistik som finns i BT:s arkiv. Ett exempel är att det finns en skylt uppsatt där Borås stadshotell brann 1978. En tragisk händelse som berörde staden och dess invånare djupt. 20 personer omkom och 59 skadades.

Även om Beta Borås har 25-35-åringar i fokus tror testredaktionen att just delprojektet med QR-koder och platsbaserad journalistik kan locka oavsett ålder.

Beta Borås 2

  • En fortsättning på 2018-års pilotprojekt. Borås Tidning var då testmiljö för en helt självständig testredaktionen vars uppdrag var att testa och utveckla engagerade lokal samhällsjournalistik för målgruppen 25-35 år.
  • Beta Borås 2 startade 1 april 2019 och pågår i ett år.
  • Parter är Borås Tidning, Gota Medias utvecklingsteam, RISE Interactive, Södertörns högskola och Medier & demokrati.
  • Projektet omsluter knappt tre miljoner kronor och utöver parternas egna insatser finansieras projektet externt med 1,5 miljoner kronor av Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse för medieforskning och Gota Media.