Hoppa till huvudinnehåll

Unik mediesatsning inom AI-innovation

torsdag, december 19, 2019

Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden startar en nationell pilotsatsning med fokus på mediespecifik AI-innovation. Tre mediekoncerner deltar från dag ett: Hall Media, Stampen Media och Sveriges Television. – Vi är mycket glada över satsningen, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Articifiell intelligens (AI) är en teknologi som får allt större betydelse för innovation och utveckling. Mediebranschen är inget undantag och satsningen initierar samverkan mellan mediekoncerner och AI Innovation of Sweden med Medier & demokrati som plattform. Målet är att etablera och accelerera mediespecifik konkurrensneutral teknikutveckling där fokus är på AI och datadriven journalistik, affärs-, produkt- och produktionsutveckling.

– Jämte utbudet är AI förmodligen den utveckling som kommer påverka oss mest kommande år. Kanske inte främst nästa eller nästnästa, men det är väsentligt att vara med på tåget för att lära sig mer och dela erfarenheter med andra, säger Adde Granberg, CTO på Sveriges Television.

Ambitionen är långsiktig, men till en början sträcker sig satsningen till och med juni 2021. Mediekoncernerna ska tillsammans driva förstudier och projekt, och har även möjlighet att delta i branschöverskridande initiativ. Satsningen finansieras av Vinnova och ingående medieföretag.

– Jag tror att AI kommer att bli en helt integrerad del av mediebranschen. Vi behöver använda tekniken för att kunna förutspå hur läsarna tar emot vårt innehåll så att vi lägger resurserna på rätt saker och eftersom vi fokuserar mycket på vår fortsatta digitala utveckling känns det naturligt att vara med i en miljö med så mycket kompetens inom AI. Vi har fortfarande mycket kvar att lära, säger George Grönwald, chef för data och analys inom Hall Media.

Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten, största tidning inom Stampen Media är inne på samma spår.

– Det här är spännande och ett område som vi behöver öka våra kunskaper inom och samtidigt hantera med respekt. För oss som jobbar med nyhetsmedia handlar det om att kombinera ny sådan här teknik med den hantverksskicklighet som god journalistik och redaktörskap innebär. På rätt sätt skulle AI exempelvis kunna göra att läsare inte riskerar att missa journalistik som de är intresserade av.

Genom satsningen får deltagande mediekoncerner också tillgång till övriga AI Innovation of Sweden, som snart ett år efter starten i Göteborg nu etablerar utvecklingsmiljöer på fler orter i Sverige.

– Vår bedömning är att det här initiativet över tid kan få stor betydelse för mediebranschens innovationsförmåga. Vårt mål är att fler koncerner är en del av satsningen vid testperiodens slut, säger Martin Holmberg.

 

ABC om AI-piloten

  • Satsning på konkurrensneutral mediespecifik AI-innovation.
  • Period: December 2019-juni 2021.
  • Från start deltar tre mediekoncerner: Hall Media, Stampen Media och Sveriges Television.
  • Initiativet finansieras av Vinnova och deltagande parter. Till satsningen kopplas en Flexitforskartjänst som etableras mellan Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden från 1 mars 2020. 
  • AI Innovation of Sweden är Sveriges motor för att tillämpad forskning och utveckling inom AI. Centret leds av Lindholmen Science Park.