Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Podd

En av Medier & demokratis uppgifter är att sprida kunskaper, erfarenheter och innovationer i gränslandet medie- och demokratiutveckling. Det sker bland annat via Medier & demokrati-podden. Nedan hittar du hittills publicerade avsnitt.

Poddavsnitt

Rapporter

  • Så hittar en av Sveriges mest erfarna datajournalister berättelserna

    Publicerad den 29 mars 2021

    Medier & demokrati-podden 2021:2

    Medverkande: Helena Bengtsson, redaktör och projektledare för SVT:s datajournalistik.
     Inspelad 10 mars

    Med mer än 25 år på Sveriges Television och perioder både The Guardian i London och Centre for Public Integrity i Washington är Helena Bengtsson en av Sveriges mest erfarna datajournalister.  I Medier och demokrati-podden berättar hon om sin syn på vad datajournalistik är och vad den tillför den journalistiska verktygslådan.
    Helena Bengtsson och hennes kollegor på SVT tar tekniken till hjälp för att hitta journalistiska berättelser i data. Men det intressanta som upptäcks måste inte nödvändigtvis berättas med tabeller och grafer. Datajournalistiken kan vara ett viktigt verktyg i researcharbetet för att hitta rätt sak att berätta om. Tv-inslaget – eller en artikel – kan däremot vara helt fri från siffror.
    – För mig är datajournalistik inte en genre. Det är en metod i en verktygslåda. Ibland för det interna arbetet, ibland som en publicerade datavisualiseringar, säger Helena Bengtsson.
    För journalister, menar hon, är det viktigt att inte släppa fokus på det journalistiska. Att inte låta tekniken och redaktionens fascination för den att ta över. För Helena Bengtsson är det viktigare att vara detaljorienterad.
    – Datajournalistiken låter dig hitta detaljer på ett helt fantastiskt sätt.

    Samtalet leds av Anders Thoresson, projektledare för ”Mediebranschen och AI”, ett pilotprojekt i samverkan mellan Medier & demokrati, AI Sweden, Bonnier News Local, Stampen och Sveriges Television.

    Lyssna på eller ladda ner podden här

     

  • Vad behöver nyhetsmedier förstå om AI?

    Publicerad den 2 februari 2021

    Medier & demokrati-podden 2021:1

    Medverkande: Daniel Gillblad, Co-director på AI Sweden.
    Inspelad 27 januari

    I andra avsnittet av Medier & demokratipodden är Daniel Gillblad gäst. Utifrån sin roll som ansvarig för forskning och strategi på AI Sweden, Sveriges center för tillämpad AI-innovation, förklarar han vad artificiell intelligens egentligen handlar om och resonerar om hur tekniken påverkar mediebranschen.

    – I sin absolut enklaste form är AI datorprogram som kan lära sig nya saker från data: Resonera, dra slutsatser, lösa problem, fatta beslut. Saker som huvudsakligen är sånt som människor gjort tidigare. Väldigt mycket av det här sker som ett samspel mellan människa och maskin, säger han.

    Det som hänt, och som ökat intresset för AI enormt, är utvecklingen inom det som kallas för maskininlärning. Man behöver inte längre tala om exakt för en dator vad man vill att den ska göra. Istället kan den lära sig det själv, genom att analysera stora datamängder.

    – Bildigenkänning är ett exempel på det. Genom att titta på bilder kan datorer lära sig känna igen, beskriva och generera bilder. Och detsamma börjar hända på textsidan.

    Den här teknikutvecklingen förändrar just nu alla branscher och sektorer i samhället, mediebolagen är inget undantag. Förutsättningarna för annonsaffären förändras, hur nyhetsurvalet på en webbplats görs förändras och journalister får helt nya verktyg för research, faktagranskning och redigering.

    Om teknikutvecklingen i sig är något som bevakas av fackreportrar går däremot inte bevakningen av teknikens användning att lägga på en teknikreporter. Inom it-branschen är det en gammal sanning att de bästa lösningarna byggs när tekniker får jobba tillsammans med de som kan verksamheten. Vilket i ett medieperspektiv innebär att bevakningen av hur AI användning inom sjukvård, utbildning och privat näringsliv bäst bevakas av de reportrar som kan respektive område. Men precis som de användare som ska hjälpa teknikerna att utveckla nya lösningar behöver förstå en del om AI behöver reportrar som ska bevaka AI inom exempelvis sjukvården också förstå en del av AI.

    – Kan man inte ställa frågor om hur AI-lösningen fungerar kan man fråga vilken data den bygger på. Det säger något om vad systemet kommer klara av och vad det inte kommer att klara av. Och sen hur det kommer användas i praktiken, säger Daniel Gillblad i avsnittet. 

    Samtalet leds av Anders Thoresson, projektledare för ”Mediebranschen och AI”, ett pilotprojekt i samverkan mellan Medier & demokrati, AI Sweden, Bonnier News Local, Stampen och Sveriges Television.

    Lyssna på eller ladda ner podden här

     

  • Cecilia Bodström och Eva Landahl.

    Så kan andra yrken stärka journalistiken

    Publicerad den 17 december 2020

    Medier & demokrati-podden 2020:1

    Medverkande: Cecilia Bodström, Sveriges Radio och Eva Landahl, Sveriges Television
    Inspelad 9 december 2020

    Hjärnforskare, poliser och präster inspirerar samhällsjournalistiken inom Sveriges Radio och Sveriges Television. Men hur och varför? Lyssna till Cecilia Bodström på SR och Eva Landahl på SVT i premiäravsnittet av Medier & demokrati-podden.

    De har båda många år inom journalistiken och under långa perioder i ledande chefsroller. Uppdrag som innebär stark närkontakt med utveckling och formande av journalistik och att vara mottagare av publikens ros och ris. Den mixen har triggat en djupare nyfikenhet: hur kan journalistiken – inte minst samhällsjournalistiken – bli och upplevas som bättre?

    I ett gemensamt projekt har Cecilia Bodström och Eva Landahl kontaktat, träffat och intervjuat erfarna personer i andra yrken. Personer som de bedömt har kunskaper och arbetsmetoder som journalister och journalistiken kan lära av. Det handlar – utöver hjärnforskare, poliser och präster – även om exempelvis implementeringsforskare, lärare och terapeuter.

    Samtalen har lett till nya insikter. Insikter som nu successivt testas och utvärderas. Ett SVT-program som experimenterar och prövar är samhällsmagasinet Agenda.

    Hör Cecilia Bodström och Eva Landahl berätta mer om lärdomarna, och om projektets fortsatta planer.  Ambitionen är att upptäcka och utveckla metoder som stärker granskning, begriplighet och journalistikens roll som samtalsplats för konstruktivitet och lösningar.

    Samtalet leds av Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

    Lyssna på eller ladda ner podden här