Hoppa till huvudinnehåll

Dialog högre upp på agendan

måndag, november 18, 2019

Det är viktigare än någonsin att vårda relationen till publiken för trovärdighetens och transparensens skull. Det är medieföretagen överens om även om strategierna skiljer sig åt. Medier & demokratis tionde rapport – Nyhetersmedierna och dialogen – berättar om hur fem aktörer resonerar och hur resultaten ser ut. Rapporten skildrar även vad forskningen sett och ser för framtida utveckling.

Digitaliseringen öppnade nya möjligheter och förväntningar på dialog mellan dels medier och publik, dels mellan användare. Men den nyfunna kontakten, framför allt i nyhetssajternas kommentarsfält, gick förhållandevis snabbt överstyr. De flesta mediehus – trötta på debatter som spårade ur – valde att stänga ned sina kommentarsfält. En annan tydlig orsak var att publiken i hög grad flyttat sin debatt- och samtalslust till sociala medier. De senaste två åren har emellertid fler och fler nyhetsmedier valt att återinföra kommenteringsmöjligheten på sina nyhetssajter. Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter, menar att samtalen med publiken bör föras just där.
– Det är klart att publiken i första hand ska kommentera våra artiklar på dn.se, säger han. Målet är att utvecklas till attraktiva mötesplatser för engagemang, och skånska entreprenörsföretaget Ifrågasätt – ett av de bolag som erbjuder lösningar för kommentering – ser att fungerande dialoger gör att lästider på artiklar ökar upp till 25 procent. 
För mediehuset Norran har dialog med läsarna hela tiden varit i fokus. Hockeybloggen där lokala stoltheten Skellefteå AIK engagerar har till och med blivit en maktfaktor. I den driver Norrans sportreportrar och hockeylagets supportrar innehåll och debatt.
Just redaktionernas deltagande är en nyckel. Om det deltagandet saknas blir responsen därefter. Emanuel Karlsten, journalist och digitala medier-expert, tycker att det funnits och finns en distans mellan medierna och publiken. Istället för att bygga närhet och relationer upplevs journalisterna som en elit.
– Problemet har hela tiden varit kulturen som finns i relationen till kommenterandet; det har aldrig funnits någon glädje i eller längtan efter att föra sådana samtal på redaktionerna, säger han.
Cecilia Djurberg, frilansjournalist och tidigare redaktör för Medieormen, Sveriges Radios podd och diskussionssajt för journalistik och medieutveckling är inne på samma spår.
– Ödmjukhet har inte direkt prioriterats, det har handlat om vi och dom, säger hon.
Vad är då ett framgångsrikt receptet framåt? Emanuel Karlsten menar att det handlar om att skapa en kultur där folk blir sitt bästa jag, där kommentarsfälten är lika viktiga som artiklarna. Hittills är det få redaktioner som erbjudit sin publik någon större plats i själva nyhetsproduktionen.
– Studier visar att devisen ”vi skriver – du läser” fortfarande är solid, skriver Ulrika Andersson, doktor i medier, journalistik och kommunikation vid Göteborg universitet.

Här finner du rapporten