Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

logo

Faktakoll & valbevakning engagerade mediebranschen

1) Begreppet ”fake news” är synnerligen illa valt. 2) Faktagranskning övertygar även Donald Trumps väljare. 3) Partier och politiker arbetar i dag systematiskt med sociala medier, och får därmed stort genomslag. Det var tre teman på Medier & demokratis seminarium som gav många spännande perspektiv.

Seminariet ”Faktakoll & valbevakning – perspektiv och verktyg inför valet 2018” på Lindholmen Science Park den 23 januari blev ett välbesökt och mycket uppskattat arrangemang.

– Vi är glada och stolta över att ha fått hit så kunniga och aktuella föreläsare. Vi har också fått mycket god respons från många av besökarna, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Åhörarna fick möta tre initierade föreläsare:
Eli Skogerbø, professor vid Institutt for medier och kommunikasjon i Oslo. Hon är specialist på politisk kommunikation, och analyserar just nu en stor studie av de norska mediernas bevakning inför valet till stortinget i september 2017.

Jack Werner, journalist och debattör. Han är specialist på faktagranskning och fick 2014 Stora Journalistpriset för faktakollprojektet Viralgranskaren på Metro. Han har på uppdrag av institutet Fojo också arbetat med kartläggning och metodutveckling av faktagranskning.

Kristoffer Egeberg, chefredaktör för den norska faktakollsajten Faktisk.no. Han är tidigare redaktionschef på Dagbladet, och en känd och prisbelönt grävande journalist.

Seminariet på Lindholmen gav en mängd intressanta insikter och kunskaper som kan vara viktiga att ta med sig in den kommande valrörelsen i Sverige.

Eli Skogerbø - Hur klarade de norska medierna bevakningen av stortingsvalet 2017?

mod_artikel2.jpgEli Skogerbø visade bland annat betydelsen av både de lokala medierna och de sociala medierna i valrörelsen. Medan de stora partiernas ledare dominerade TV-bevakningen, spelade de lokala medierna en stor roll för de andra kandidaterna. Ännu mer än vid det norska valet 2013 var bruket av sociala medier för att nå väljarna självklart. Inte minst Fremskrittspartiet var oerhört skickligt på att använda sig av framför allt Facebook. Genom att göra stora utspel på Facebook satte de mycket av den norska valrörelsens dagordning.

– Allra mest uppmärksammat blev den norska invandringsministern Sylvi Listhaugs besök i Rinkeby utanför Stockholm, berättar Eli Skogerbø, som också lyfte fram hur politiker flitigt använder sig av Twitter för att nå journalister.

Se hela Eli Skogerbøs föreläsning här

Jack Werner - Faktakoll - tips om arbetsmetoder och verktyg

mod_artikel3.jpgJack Werner ägnade sin föreläsning åt faktagranskning. Med en rad exempel visade han hur påhittade historier och vandringssägner har en fantastisk förmåga att komma igen i nya sammanhang – ibland flera decennier senare. Han passade också på att såga begreppet ”fake news”.

– Säg vad det handlar om i stället. Som propaganda, sakfel, faktafel eller helt enkelt dålig journalistik, säger han. Han är övertygad om vikten av faktakoll.

– Ja, det är en synnerligen viktig uppgift för oss journalister. Vi måste granska och kolla fakta, och därmed förse med människor med korrekt kunskap och information så att de kan fatta beslut.

Jack Werner berättade också att studier visar att faktagranskning övertygar även trogna väljare till bland andra Donald Trump, Marie Le Pen och andra politiker att det de säger ibland är fel och inkorrekt. Det betyder dock inte att insikten att ens favoritpolitiker har fel gör att man slutar att rösta på dem…

Se hela Jack Werners föreläsning här

 

Kristoffer Egeberg - Faktisk.no – den norska faktakollsajten som slog igenom i valrörelsen

mod_artikel4.jpg

Kristoffer Egeberg berättade om faktakollsajten Faktisk.no och dess genomslag i Norge. Sajten, som startades av ett antal stora mediekoncerner, granskar helt enkelt påståenden från partier, politiker, makthavare och medier. Framför allt kontrollerar sajten, som har cirka sju-åtta medarbetare, de saker som får stor spridning.

– Faktakoll är en egen journalistisk genre. Vi finner inte egna historier, utan kontrollerar det som publiceras, säger han.

Kristoffer Egeberg gick också igenom den femgradiga bedömningsskala som Faktisk.no använder sig av. De såg snart behovet av mer utvidgad skala än bara ”sant” eller ”falskt”. Faktisk.no är både mycket uppmärksammad och omdiskuterad i Norge. Politiker som å ena sidan var irriterade på granskningar som drabbade dem själva och tyckte att Faktisk.no borde läggas ned, kunde å andra sidan glatt tipsa Faktisk.no om att granska andra politikers påstående. Faktisk.no får även stort genomslag när sajten under partiledardebatter och andra stora händelser bedriver direktsänd faktakoll. Kristoffer Egeberg ser att deras rättelser av faktafel spelar stor roll för debatten i sociala medier, och att deras faktauppgifter ger människor ett verktyg för att orka säga ifrån, och för att öka konstruktiviteten i debatterna på nätet.

Se hela Kristoffer Egerbergs föreläsning här

Röster & reflektioner efter seminariet: