Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Fem frågor till …

… Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för Vestmanlands läns tidning, och en talarna under konferensen AI och journalistiken vid Lindholmen Science Park 22 oktober.
Foto: Lennye Osbeck

Du tackade ja snabbt på frågan om du kan dela med dig av både dina erfarenheter och dina framtidstankar kring Articifiell intelligens inom journalistiken. Vad fick dig att känna så omedelbart engagemang?
För att detta är en mycket intressant och viktig fråga, som dessutom enbart är i lindan av sin utveckling. Därför är det viktigt att diskutera frågeställningarna – och inte minst höra andra synpunkter. Var går gränsen för AI inom journalistiken? Finns det ens en gräns? Det är frågor som bör engagera varje publicist.

De senaste 25 åren har mediebranschen präglats av en oavbrutet accelererande digitalisering med alla dess omvälvande effekter. För dig som publicist: Vilka frågor – kopplade till den digitala utvecklingen – är hetast just nu?
Enormt många frågor, men inte minst gäller det att blicka framåt så gott det nu går. Vad kommer härnäst? Vilka ytterligare steg kan tas? Finns det gränser och var finns de i så fall? Den allra hetaste frågan är hur vi inom ”gammelmedia” på bästa sätt kan fortsätta vår digitala utveckling och även få en långsiktig affär som säkrar journalistiken i framtiden.

Varför just dem?
För att frågan om långsiktig lönsamhet är en ödesfråga för den framtida journalistiken. Vi alla ser hur pappersaffären mer eller mindre långsamt viker och hur vi ökar den digitala affären – samtidigt som vi ännu har den största delen av vår affär i papperet. Därför krävs extra skärpa i alla beslut. Förändrade tider kräver också ett förändrat ledarskap.

Hur ser du på publicisters roll, engagemang och kunskaper inom medierelaterad AI-utveckling?
Engagemanget finns definitivt, men utvecklingen går snabbt framåt och kunskaperna behöver absolut öka, inte minst hos mig själv.

Vilken bedömer du är den mest avgörande utmaningen för mediebranschen i förhållande till AI?
Bra, men också en svår fråga. Jag skulle säga att den mest avgörande utmaningen är kunskap, vishet, mod och förmågan att fatta beslut som leder till förbättringar för publiken, men inte skadar den publicistiska integriteten.

AI inom journalistiken

  • Articifiell intelligens, automatisering och maskininlärning förändrar journalistiken och potentiellt även journalistikens roll i demokratin.
  • 22 oktober sammanför Göteborgs universitet, AI Competence for Sweden och Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park publicister och forskare för att dela erfarenheter och kunskaper, och för att gemensamt reflektera kring möjligheter och utmaningar med AI inom framtidens journalistik.
  • Talare utöver Daniel Nordström är bland andra Cecilia Campbell, United Robots, Avery Holton, University of Utah och Carl-Gustav Lindén, Helsingfors universitet.
  • Läs mer om konferensen på AI inom journalistiken