Hoppa till huvudinnehåll

Mediebranschen behöver fler samarbeten

tisdag, november 21, 2017

Accelerera samarbetet med andra branscher och forskning. Det var ett framtidsbudskap till medieledare under NxtMedia Conference i Trondheim. Medier & demokrati var på plats för att lyssna och berätta.

I år lockade norska utvecklingsnätverket NxtMedias konferens fler än någonsin: 300 besökare, varav majoriteten kom från Norge. Men deltagare fanns även från de nordiska grannländerna Danmark, Finland och Sverige samt från Frankrike, Nederländerna och Tyskland.

NxtMedia stimulerar innovation och samarbeten mellan framför allt medieaktörer och forskning. I fokus står branschens avgörande behov av att hänga med teknologiskt och akademiskt lok är NTNU, Norges teknologiska och naturvetenskapliga universitet.

Årets tema var smartare media och programmet bestod av tre huvudspår:

  • Vad gör framtidens lokaljournalistik relevant?
  • Hur kan journalistiken erbjuda nya upplevelser med VR, Virtual Reality?
  • Hur kan mediehusen jobba med AI, artificiell intelligens?

Drygt 30 globala projekt
Framgent kommer Medier & demokrati att berätta mer preciserat om nya kunskaper och upptäckter som presenterades. Exempelvis utgör GAMI - Global Alliance Media Innovation - inom branschorganisationen WAN-Ifra, ett samlande kitt för mer än 30 projekt som för närvarande genomförs vid olika medialab världen över. Bland annat kring metoder och verktyg för att utveckla framtidens lokala journalistik.

Just i Norge satsas hårt på Virtual Reality. En paraplyorganisation - VR Norge - har etablerats för att snabbare växla upp samarbeten och utbyte av erfarenheter. Många medier, även mindre och lokala, nyttjar numera VR-teknik - främst 360 och 3D - för att skapa nya journalistiska dimensioner. 

Erik Helland Urke, VR-journalist på Teknisk Ukeblad:
– Text berättar, bild visar, VR låter användaren dela upplevelsen.

Utmanar techjättar i väst och öst
Helmut Krasner, teknologidirektör inom tyska mediekoncernen Axel Springer, var en av många som poängterade vikten av att samverka mer. Även mediala bjässar är för små för att solo mäkta med kraven på innovation och genomförandekraft.

Axel Springer har därför tagit spets i ett branschöverskridande initiativ tillsammans med Deutsche Bank och flygbolaget Lufthansa. I blickpunkten är inloggning och datahantering, men kärnan i satsningen är att få till en europeisk motvikt till de dominerande techjättarna i USA och Asien.
– Utan samarbeten kommer vi inte klara oss.

Medieutvecklingen och demokratin
Lindholmen Science Parks signum är samverkan. Martin Holmberg, ansvarig för Medier & demokrati, var också inbjuden för att presentera bakgrunden till den nationella satsningen och programmets arbete här och nu.

Allra enklast kan agendan delas in i två kategorier:

  • Starta skarpa forsknings- och innovationsprojekt.
  • Sprida nya kunskaper inom gränssnittet medieutveckling och demokrati.

– Gensvaret var positivt och många uttryckte nyfikenhet att både följa och bidra till programmets utveckling.

Bakgrund NxtMedia Conference
Startår: 2013.
Arrangerades i år: 15 november.
Var: I Trondheim.
Besökare: 300 (slutsålt).
I vimlet: Medierepresentanter, forskare, start ups, investerare.