Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Möte mellan media och teknologi

Medier & demokrati-projektet Beta Borås lockade fullt hus under årets NxtMedia Conference i Trondheim. Konferensens huvudteman var just lokala mediers samhällsroll, hur fake news-diskussionen ökar efterfrågan på tillförlitlig journalistik och hur AI och automation växer i betydelse.

15 november arrangerades sjätte upplagan av NxtMedia Conference. Konferensen är en mötesplats för teknikdriven medieutveckling och deltagare är främst mediechefer, forskare och specialister inom medieteknologi. I år deltog fler representanter från Sverige än tidigare.

Det lokaljournalistiska spåret fokuserade på lokala mediers betydelse för samhället och hur medieinnovation kan stimuleras. En av spårets bärande programpunkter var forsknings- och innovationsprojektet Beta Borås på Borås Tidning där en självständig testredaktion under 2018 experimentellt testat och utvecklat lokal samhällsjournalistik för 25-35 åringar. Seminariet leddes av Martin Holmberg från Medier & demokrati och i centrum för samtalet stod Frida Dam Bergstedt, redaktör för Beta Borås, och Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning.

– Jätteroligt att salen var i det närmaste helt fullsatt, säger Martin Holmberg.

Norska mediesajten Medier 24 rapporterade om projektet efter programpunkten

Konferensens keynote speaker var medieanalytikern Juan Señor från Spanien. Hans huvudbudskap – bara journalistik kan rädda journalistiken. Juan Señors bedömning är att i det snabbt föränderliga medielandskapet – där seriöst, oseriöst, sant och falskt blandas i en svåröverblickbar kontext – kommer efterfrågan på tillförlitigt innehåll och trovärdig journalistik att öka.

Den teknologiinspirerade delen av NxtMedia Conference präglades av seminarier om innovation kopplad till heta områden som articifiell intelligens (AI), smarta röstassistenter och blockchainteknologin. 

NxtMedia 
Ett norskt utvecklingsnätverk vars profil är teknologidriven medieinnovation. Central partner är NTNU, Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet.