Hoppa till huvudinnehåll

Norskt ”hattrick” för Medier & demokrati

lördag, november 9, 2019

Medier & demokrati medverkar för tredje året i rad i NxtMedia Conference i Norge. Årets fokus: det unika forskningsprojektet som studerade hur medielandskapen funkade runt 2018-års lokala och regionala valrörelser.

14 november arrangeras NxtMedia Conference i Trondheim. Konferensen samlar främst mediechefer, forskare och specialister inom medieteknologi. Årets konferens, som blir den sjunde, har temat ”Förtroende som valuta”.
– Programmet brukar vara spänstigt och årets är inget undantag, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Medier & demokrati har tidigare medverkat med flera programpunkter. I fjol var det spjutspetsprojektet ”Beta Borås” som väckte nyfikenhet. I år handlar det om ”Det digitala medielandskapet och lokalvalen 2018”. Det är ett samarbetsprojekt mellan Mittuniversitetet, Södertörns högskola och Medier & demokrati, och det som studerats var hur medielandskapets snabba förändringar påverkar lokala och regionala valrörelser. Studierna visade att sociala medier och mobila plattformar i grunden har rubbat tidigare mediemönster, och att traditionella nyhetsmedier – trots att de förlorat sin dominerade position – alltjämt spelar en viktig roll. 

Något som tydligt framkom var hur konsumtionen av politisk journalistik och information dragits isär beroende på ålder, vilket typ av jobb man har och om man bor i storstad eller på landsbygden. Forskarna konstaterade i en debattartikel i Dagens Nyheter att ”Skilda medievärldar splittrar de svenska valrörelserna”.
Norge har haft lokalval i höst. Därav deras stora intresse för projektet, säger Martin Holmberg.

Läs mer om Det digitala medielandskapet och lokalvalen 2018
 

Läs mer om NxtMedia Conference
 

ABC om NxtMedia 
Ett norskt utvecklingsnätverk med medieaktörer vars profil är teknologidriven medieinnovation. Central akademisk partner är NTNU, Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet.