Hoppa till huvudinnehåll

Programmet klart för Audiovisual Days

torsdag, april 1, 2021

Nu släpps programmet för årets Audiovisual Days: ett kostnadsfritt digitalt event med fokus på innovation och kunskapsutbyte inom berättade med ljud och rörlig bild. Deltar gör exempelvis Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning, Anette Novak, direktör på Statens Medieråd, VR-drottningen Liz Rosenthal och skaparna bakom nya tv-serien Snabba Cash.

 

Se vilka som deltar och när – anmäl dig här

Audiovisual Days leds i år av fyra program vid Lindholmen Science Park. Utöver Medier & demokrati är det AI Sweden, Lindholmen Film & TV och Visual Arena. Eventet är en mötesplats för innovation och kreativt skapande, och riktar sig till aktörer inom exempelvis film, TV, nyhetsmedier och VR. Till följd av rådande pandemi är arrangemanget, som äger rum 13-15 april, helt digitalt. 
Nu är programmet klart och programpunkterna utgår från heta ämnen och utvecklingstrender, möjligheter och utmaningar. Målsättning är att dagarna ska erbjuda en bred palett av nya kunskaper och insikter för att inspirera till utveckling av såväl nya berättarformer som medieupplevelser. Konsumtionen av ljud- och rörlig bild-baserat innehåll växer och nyhetsjournalistiken är inget undantag. En programpunkt utforskar exempelvis det kontinuerligt växande podcastlandskapet.

Audiovisual Days lyfter även samtal om ett hyperaktuellt samhälls- och medietema som sanning eller lögn? Vågar vi lita på det vi ser och hör – även läser – i en tid med fenomen exempelvis som deep fake, och där utbudet plattformar och röster ökat explosionsartat.

– Det är premiär för Medier & demokrati som medarrangör till Audiovisual Days, vilket känns väldigt både roligt och stimulerande. Dels vill vi möjliggöra för ytterligare inspiration och korsbefruktning kring medieformer som ökar, dels knyter arbetet an till Medier & demokratis huvudinriktning: medieinnovation som i förlängningen bidrar till att stärka demokratin, säger programansvarig Martin Holmberg.