Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Roligare samhällsjournalistik med nya digitala verktyg

Vad händer när en specialrekryterad experimentredaktion får fria händer att testa och utveckla lokal samhällsjournalistik som engagerar? På Borås Tidning prövas konceptet mitt i verkligheten och Medier & demokratis första delrapport innehåller gott om nya – framför allt digitala – lärdomar.
VR i verkstaden. Beta Borås testar nya digitala sätt att presentera samhällsjournalistik. Här är det Madeleine Bengtsson och Jonathan Oscarsson Dahlén som experimenterar tillsammans med Martin Törnros från RISE Interactive. Bild: Frida Dam Bergstedt

Redaktionen heter Beta Borås och det är ett inspirerande men mycket utmanande uppdrag den fått. Testa experimentellt vilken lokal samhällsjournalistik som 25-35-åringar upplever som relevant och engagerande. 

Det är en dokumenterat svårflirtad målgrupp vars konsumtion av tidningar minskat dramatiskt senaste decennierna. Men redan efter två och halv månaders publiceringar syns lovande tecken. Beta Borås har med digitala verktyg som Borås Tidning normalt inte använder presenterat en handfull exempel på samhällsjournalistik som är både roligare och mer tät på information än vad traditionella format förmår.

BT:s chefredaktör Stefan Eklund:
-I en tid då den digitala revolutionen fullständigt har ritat om kartan för hur en fungerande journalistik ser ut – innehållsmässigt, formmässigt och intäktsmässigt – är det av största vikt för framtiden att vi hittar en journalistik som en yngre generation är beredd att ta del av.

Största aha-upplevelsen
Maria Zuiderveld, forskare vid Södertörns högskola, följer Borås och har snabbt identifierat en kreativ redaktionell process med utmärkande drag. Likaså hur testredaktionen ser sin webbplats – bt.se/betaboras – som en databas och inte som nyhetssajt med ett flöde av artiklar och inslag.

-Målgruppens nyhetsuniversum svämmar redan över av information, menar Frida Dam Bergstedt, redaktör för Beta Borås.

Framför allt är det två utmaningar testredaktionen brottas med:
1) Svårigheten att etablera en dialog med de tänkta läsarna. Deras, som det tycks, ointresse är Beta Borås största aha-upplevelse hittills.
2) Friheten. Att inte styras av Borås Tidning är en möjlighet. Samtidigt är det en svårighet. Tiotusenkronorsfrågan är vad testedaktionen ska prioritera: experimentera maximalt, skaffa så många följare som möjligt, etcetera?

-Vi försöker hitta en bra balansgång, konstaterar Frida Dam Bergstedt.
 

Beta Borås 

  • Projektets namn: Yngres nyhetsuniversum för lokal samhällsjournalistik och debatt.
  • Deltagare: Borås Tidning, RISE Interactive, Södertörns högskola och Medier & demokrati.
  • Projekttid: 2018. Den skarpa fasen löper mellan april till och med september.
  • Finansiärer: Utöver parternas egna insatser värderade till knappt 1,4 miljoner finansieras projektet externt av Västra Götalandsregionens kulturnämnd med 1,2 miljoner kronor och Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse med 950 000.
  • Beta Borås: Självständig testredaktion på Borås Tidning. Består av fyra medarbetare i åldrarna 26-34 år med väsentligt varierande erfarenheter av journalistik.

Delrapport 1: Ladda gärna ner den här