Hoppa till huvudinnehåll

Så tänker mediechefer i Norden om AI

tisdag, januari 25, 2022

En exklusiv Medier & demokrati-enkät tar tempen på hur ett drygt 50-tal mediechefer i Norden ser på AI och automatisering. Nästan 90 procent av de aktuella cheferna menar att nyhetsmedierna ligger efter i utvecklingen, och drygt 40 procent säger att egna koncernen saknar strategi inom området. Lyssna till när spjutspetsar inom bransch och forskning diskuterar behov och lösningar.

Välkommen på Medier & demokratis webbinarium om hur medieföretag kan stärka sin utveckling med hjälp av AI.

Samtalet tar avstamp i resultat från undersökningen ”Nordic Survey Study of AI in Journalism” som genomförts av forskaren Jenny Wiik under 2021, samt från praktiska exempel på pågående innovation och strategiskt arbete. Hör representanter från tre mediebolag resonera om på vilka sätt branschens aktörer kan vässa sig inom data- och AI-baserad utveckling.

I panelen deltar:

  • Kristoffer Hecquet, Chef för redaktionell utveckling på Altinget.
  • Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist på Schibsted samt industridoktorand inom industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan.
  • Anders Thoresson, projektledare Mediebranschen och AI och Change Agent, AI Sweden.
  • Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi på Sveriges Radio och tidigare chef för Ekot.

    Moderator: Jenny Wiik, docent i medie- och kommunikationsvetenskap och Flexit-forskare inom Medier & demokrati, Lindholmen Science Park.

Mer info & anmälan