Hoppa till huvudinnehåll

Vad behöver nyhetsmedier förstå om AI?

tisdag, februari 2, 2021

I det andra avsnittet tar Medier- & demokratipodden ett första steg för att förstå hur artificiell intelligens påverkar mediebranschen. Daniel Gillblad, Co-director på AI Sweden, förklarar vad artificiell intelligens egentligen handlar om och resonerar om hur utveckligen påverkar mediebranschen.

– I sin absolut enklaste form är AI datorprogram som kan lära sig nya saker från data: Resonera, dra slutsatser, lösa problem, fatta beslut. Saker som huvudsakligen är sånt som människor gjort tidigare. Väldigt mycket av det här sker som ett samspel mellan människa och maskin, säger han.

Det som hänt, och som ökat intresset för AI enormt, är utvecklingen inom det som kallas för maskininlärning. Man behöver inte längre tala om exakt för en dator vad man vill att den ska göra. Istället kan den lära sig det själv, genom att analysera stora datamängder.

– Bildigenkänning är ett exempel på det. Genom att titta på bilder kan datorer lära sig känna igen, beskriva och generera bilder. Och detsamma börjar hända på textsidan.

Den här teknikutvecklingen förändrar just nu alla branscher och sektorer i samhället, mediebolagen är inget undantag. Exempelvis förändras förutsättningarna för annonsaffären och hur nyhetsurvalet på en webbplats görs. I det redaktionella arbetet får journalisterna helt nya verktyg för research, faktagranskning och redigering.

Avsnittet handlar även om användningen av AI inom de samhällssektorer som journalistiken följer och granskar. Hur AI används inom sjukvård, utbildning och näringsliv bevakas bäst av de reportrar som kan området, menar Daniel Gillblad. 

– Kan man inte ställa frågor om hur AI-lösningen fungerar kan man fråga vilken data den bygger på. Det säger något om vad systemet kommer klara av och vad det inte kommer att klara av, säger han. 

Samtalet leds av Anders Thoresson, projektledare för ”Mediebranschen och AI”, ett pilotprojekt i samverkan mellan Medier & demokrati, AI Sweden, Bonnier News Local, Stampen och Sveriges Television.

Ladda ner podden här