Är det rätt av mediehusen att minska antalet utgivningsdagar i print? Vad betyder det för journalistiken, läsarna, tidningarnas ekonomi och demokratin? Det är några av de frågor som behandlas i Medier & demokratis nya och högaktuella rapport.
I Norge har flera dagstidningar lyckats gå ned i frekvens, behålla priset och bli lönsamma. I Sverige funderar många mediehus över hur de ska tänka, planera och genomföra en sådan historisk och stor förändring.
I rapporten kan du ta del av färska erfarenheter av att minska utgivningsfrekvensen – frånbland andra Trelleborgs Allehanda och Bärgslagsbladet/Arboga Tidning i Sverige, och Halden Arbeiderblad, Brønnøysunds Avis och Fremover i Norge.
Du får samtidigt handfasta tips och råd av dem som har gjort eller är mitt uppe i förändringen.
Rapporten innehåller även medieforskares syn på frekvensnedgång och hur den lokala demokratin kan påverkas.
Medier & demokratis rapporter distribueras till programmets målgrupp och samarbetspartners.
Nu kan du även ladda ner dem via vår sida för publikationer
Fotnot: I rapporten som sändes ut har tyvärr fel tidpunkt smugit sig in om när Nynäshamns Posten går över till dagdistribution med post. Korrekt svar är i oktober.