Tillsammans med Utbildningsradion (UR) ansvarade Medier & demokrati för inspiration och uppdatering under senaste träffen inom nätverket MIK Sverige. Temat var det accelererande behovet av verifiering av fakta, påståenden och andra uppgifter. Vi har ställt fem frågor till strategen Mette Hultgren som höll i UR:s del av programpunkten.
Utbildningsradion har ett särskilt ansvar inom medie- och informationskunnighet (MIK). Vad innebär det?
– Det innebär att MIK är ett fokusområde för UR och att vi producerar ett programutbud anpassat till flera olika målgrupper. Barn och unga liksom en vuxen allmänhet hittar alla program som på ett eller annat sätt går under en MIK-flagg. Det som utmärker vårt utbud är att vi kombinerar journalistik och pedagogik, det finns alltid ett lärande syfte med programmen. Vad gäller vårt utbud inom MIK kan man förenklat beskriva det som att vi genom programmen vill ge användarna verktyg så att de själva kan avgöra vad som är sant eller falskt eller hur man till exempel känner igen desinformation.
Hur har UR:s arbete inom MIK förändrats över tid?
– Väldigt förenklat har vi gått från källkritik till källtillit. Barn och unga lär sig källkritik i skolan men i vissa fall har det lett till att man inte litar på något eller någon. En sund skepsis är naturligtvis bra, men som mediekonsument och medborgare är det minst lika viktigt att veta vem eller vilka källor som är pålitliga – och varför. Källkritik är alltid i fokus men det behöver kompletteras med källtillit, det vill säga att lära sig känna igen vad som är en trovärdig källa. AI:s intåg har än mer accentuerat vikten av att ha kunskap om olika slags medier och vilka som är trovärdiga.
Vad är mest i fokus just nu?
– AI såklart och hur AI används för att manipulera fakta i form av bilder, ljud och text och hur man lär sig känna igen detta. Precis som många andra mediebolag arbetar vi mycket med att förklara vad journalistik är och vad det är i den journalistiska arbetsmetoden som gör att redaktionella medier och deras innehåll är trovärdiga och att de har andra krav på sig vad gäller att verifiera källor och innehåll – jämfört med till exempel en post på sociala medieplattformar.
Vilka är de största utmaningarna?
– Den snabba tekniska utvecklingen i kombination med en alltmer individualiserad och fragmentiserad mediekonsumtion vilket gör det svårare att nå vissa målgrupper. När det kommer till källkritik och källtillit finns det ett växande behov av att koppla programinnehållet till aktualiteter, framför allt när det handlar om unga. En övergripande utmaning är förstås att det krävs resurser och tid för både kompetensutveckling, till exempel vad gäller AI, men också att förstå målgrupperna och ta fram relevant programinnehåll som möter deras kunskapsbehov.
Vad tycker du var det viktigaste budskapet i din presentation?
– Att AI:s intåg visserligen är utmanande men att verifiering av källor utgör journalistikens grunder och att vi måste vara transparenta med hur vi jobbar för att uppfattas som trovärdiga.
ABC om MIK Sverige