Ledarskap, och ett starkt etiskt ramverk, är viktigt för att AI-tekniken ska implementeras framgångsrikt utan att äventyra journalistikens roll i samhället. Det framgår i den tredje och sista Medier & demokrati-rapporten från projektet Automatiseringen av journalistiken.
Sedan 2020 har Jenny Wiik, docent i journalistik vid Göteborgs universitet och före detta flexitforskare vid Lindholmen Science Park, drivit forskningsprojektet Automatiseringen av journalistiken. Syftet har varit att förstå hur nyhetsorganisationer arbetar för att hantera olika kompetenser, arbetsflöden och – ibland – motstridiga mål i innovationsprocesser som rör automatisering och implementering av AI i journalistiken.
Tidigare i projektet har två rapporter publicerats: 50 mediechefer om AI och automatisering samt Digitalisering, data och AI förändrar journalistiken och medieaffären. Nu publiceras den tredje, sammanfattande, rapporten: Definierar AI journalistikens framtid?
I denna rapport summeras projektets viktigaste insikter och de organisatoriska och strategiska utmaningar som nyhetsföretag står inför i AI-utvecklingens spår lyfts fram. Dessutom ges konkreta rekommendationer till redaktioner för hur man får till en hållbar AI-utveckling.
Studien visar bland annat att ledarskapet spelar en avgörande roll – inte bara för att AI-tekniken ska implementeras framgångsrikt, utan också för att säkerställa att den driver journalistiken mot nya mål och möjligheter, snarare än att undergräva dess grundläggande uppdrag.
“Det är genom att skapa en kultur av innovation och samarbete som ledare inom journalistiken kan säkerställa att AI utvecklas i linje med de demokratiska och professionella mål som är centrala för journalistikens framtid.”
skriver Jenny Wiik i rapporten.
I september hölls ett avslutande webbinarium i projektet, om hur tech startups driver AI-innovation i mediebranschen. I den digitala panelen satt två representanter från internationella startups, en representant från svensk media och en forskare. Tillsammans med Jenny Wiik samtalade de om samarbeten mellan startups och medier – fördelar, nackdelar och utmaningar.
Nu går det att se webbinariet i efterhand: https://medierochdemokrati.lindholmen.se/sv/webbinarier