Fem forskare från Mittuniversitetet har djupdykt i Mittmedias unika innovationsresa och publicerar nu en rykande färsk bok. På ett webbinarium som Medier & demokrati och Mittuniversitetet samverkade kring presenterades studiens resultat – och frågor som vad branschen kan lära av Mittmedias resa diskuterades. Nu går webbinariet att se i efterhand.
Mittmedia är mediekoncernen som satsade stenhårt på digitalisering, vilket genererade unika digitala kompetenser – men slutade i att bolaget var nära konkurs och köptes upp.
Ingela Wadbring är en av forskarna bakom boken.
Ingela, kan du kort sammanfatta studien?
– Det formella syftet med studien var att studera om det går att göra en digital transformationsresa i en mogen bransch som ju tidningsbranschen är, med långa anor och ett värdeskapande som inte bara är ekonomiskt. Mittmedia var ett perfekt case för de var så tidigt ute och satsade så stenhårt på digitaliseringen. Sen lyckades man inte hela vägen fram, men det har ju egentligen ingen gjort.
Vad är dina största takeaways från projektet?
– Hur otroligt svårt det är att genomdriva en sådan här transformationsresa när så många människor ska med på resan. Även om Mittmedia gjorde rätt från början och satsade otroligt mycket på att engagera och få med sig alla, så lyckades man ändå inte med det.
– En annan viktig sak var ju, som vi pratade om på webbinariet, att man bara satsade på det digitala och, jag ska inte säga att man glömde bort kassakon, men man struntade i den. Även 2018 så kom 85 procent av intäkterna från papperstidningen samtidigt som man skötte den med vänsterhanden. Det gick för fort, man var för tidigt ute och hastigheten var för hög. Alla såg att den digitala vägen är den rätta att gå – men inte så fort.
Vad kan branschen lära av Mittmedia i efterhand?
– Man kan lära sig just det som handlar om hastigheten. Även om man försöker göra någonting som förändras fort så kommer det att ha ett högt pris för vissa av medarbetarna, det gäller ju inte bara mediebranschen egentligen. Människor behöver ett visst mått av trygghet för att kunna fungera bra.
Ni fick en fråga under webbinariet från en tittare som handlade om vad Mittmedias erfarenheter har betytt för branschen?
– På ett sätt tror jag ändå att de visat att man kan göra snabba förändringar, men att det också har ett högt pris.
Boken publicerades online samma sekund som webbinariet avslutades under torsdagen, nu finns den tillgänglig för alla att ladda ner på Nordicoms hemsida. Vem är boken riktad till?
– Framförallt branschen. Sen håller vi på att skriva ett helt gäng vetenskapliga artiklar som är mer inriktade mot forskning. Men i den här boken försöker vi ge en bredare bild.
Hur har mottagandet och reaktionerna på boken sett ut?
– Vi skriver i inledningen att många av de vi intervjuade sa “Gud vad skönt, nu ska äntligen sanningen om Mittmedia fram”. Men det finns ju ingen sanning, eller det finns jättemånga. Det ser man också i boken, det är alltid minst två perspektiv på allting. Men de vi har intervjuat har varit väldigt positiva till att få berätta sin version. Sen har det varit ett stort intresse i branschen också. Vi skriver ju om den bransch som alla journalister är en del av, alla minns åtminstone brottstycken av Mittmedias resa för det var så väldigt omskrivet.
Så det har absolut varit positiva reaktioner, och nyfiket från väldigt många håll.
ABC om studien
Bokens titel:
Mittmedias vägval – Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern
Författare:
Lars Nord, professor på Mittuniversitetet
Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet
Ulrika Hedman, forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet och universitetslektor på Högskolan Väst
Catrin Johansson, professor i organisationers kommunikation, Mittuniversitetet
Ingela Wadbring, professor i medieutveckling, Mittuniversitetet
Om innehållet:
Boken följer Mittmedias resa under tre tidsperioder mellan 2012 och 2019 då koncernen köptes upp av Bonnier och Amedia.