Hoppa till huvudinnehåll

Anders Thoresson lyfte medier och AI på NxtMedia Conference



onsdag, november 4, 2020

För fjärde året i rad medverkade Medier & demokrati i norska NxtMedia Conference. I år presenterade projektledaren Anders Thoresson bland annat aktuell data- och AI-baserad medieinnovation i Sverige.
–Artificiell intelligens ger medieföretag en helt ny verktygslåda, för både redaktionella och kommersiella processer, säger han.

Årets NxtMedia Conference i Trondheim arrangerades 12 november, den åttonde i ordningen. Men den här upplagan av konferensen, som är en mötesplats för mediechefer, forskare och specialister inom medieteknologi, blev på grund av covid19-pandemin i allt väsentligt digital. Temat var Future of digital media där fokus låg på fyra underkategorier:

  • Grön media
  • När cookies inte längre har betydelse
  • Att kommunicera med yngre målgrupper
  • Storslam för norsk medieforskning

– Programmet var väldigt starkt även i år, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Teknik för svenska språkmodeller

Tidigare har Medier & demokrati deltagit i programpunkter där inriktningen handlat om medieforskning samt två uppmärksammade Medier & demokrati-projekt: ”Beta Borås” och ”Det digitala medielandskapet och lokalvalen 2018”.
Den här gången var Anders Thoresson, projektledare för pilotsatsningen ”Mediebranschen och AI” inbjuden för att dels berätta om projektet i sig och varför det behövs, dels om det konkreta arbetet som bedrivs i det. "Mediebranschen och AI" är ett samverkansprojekt mellan AI Sweden, Sveriges motor för tillämpad AI-innovation, Medier & demokrati och Hallmedia, Stampen Media och Sveriges Television.
– Det finns givetvis teknikutveckling som är viktig ur ett konkurrensperspektiv. Men annan utveckling, inom bland annat AI, är mer på infrastrukturnivå. Hit hör till exempel teknik för svenska språkmodeller och där ”Mediebranschen och AI” har systerprojektet Svenskt Språkdatalabb att samverka med, säger Anders Thoresson.

Bättre bevakning av offentlig sektor

Bland de konkreta idéer som projektet jobbar med finns en förbättrad bevakning av offentlig sektor. Inom hela EU finns en rörelse mot att offentlig sektor publicerar allt mer data och information på ett öppet och lättillgängligt sätt.
– Det är ett nytt uttryck för offentlighetsprincipen som ger nya möjligheter för journalister. Datamängderna som media får tillgång till den vägen kommer att vara stora, i vissa fall enormt stora, och där kan AI och annan teknik för automatisk analys göra det möjligt att hitta nyhetsuppslag, säger Anders Thoresson.

Läs mer om "Mediebranschen och AI"
Läs mer om NxtMedia Conference

ABC om NxtMedia

Ett norskt utvecklingsnätverk – baserat i Trondheim – med medieaktörer vars profil är teknologidriven medieinnovation. Central akademisk partner är NTNU, Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet.