Hoppa till huvudinnehåll

Unga & medier

Man tittar ut mot en publik

Ett av Mediesveriges största bekymmer är det stora glappet mellan yngre och äldre generationers mediekonsumtion. För att överleva i längden, samt ur ett demokratiskt perspektiv, brottas medierna med hur de ska få yngre generationer att ta del av, och betala för, journalistik.

2018 startade Medier & demokratis första projekt, Beta Borås, vars syfte var att undersöka hur medier kan nå unga mellan 25 och 35 med lokal samhällsjournalistik. Sedan dess har inte mindre än fem forskningsprojekt på olika sätt handlat om mediernas förhållande till målgruppen.

Här har vi samlat allt publicerat material om de unga mediekonsumenterna. Det är ett omfattande material som ger värdefulla insikter om målgruppen: 

  • vilka de är
  • hur de konsumerar medier
  • vad de efterfrågar
  • vad de inte efterfrågar
  • vad medier kan göra för att nå ut till dem

Nedan finner du först några sammanfattande insikter som återkommer i flera av forskningsprojekten, följt av publicerade rapporter, poddar, webbinarier och nyheter om unga och medier. 

Unga kvinnor tittar intresserat åt ett håll

Vilken journalistik vill de unga ta del av?

  • En bra story är en bra story – oavsett ålder uppskattas bra journalistik
  • Folkbildande innehåll – förklara bakgrunden
  • Rörlig bild 
  • Grafik och annat som gör det lättare att förstå 
  • Konstruktiv journalistik 
  • Tydliga källhänvisning
  • Nyheter som berör emotionellt

 

Insikter från Medier & Demokratis rapporter: Från gratis till betalinnehåll, Folkbildning och lekfullhet lockar 25-35-åringar, Beta Borås accelererar BT:s digitala resa, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skrapar misstro mot journalistik, Så kan unga lockas av nyheter.

Ung kvinna sitter i studio och pratar i en mick.

Vad vill de unga inte ha?

  • Betalvägg
  • Blandning av tyckande och fakta – kan leda till upplevd subjektivitet
  • För mycket eller för negativ information – kan leda till informationsutmattning 

 

Insikter från Medier & demokratis rapporter: Så kan unga lockas av nyheter, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

Människor på scen, en kamera filmar dem. I bakgrunden syns en färgglad bakgrund

Hur konsumerar unga nyheter?

  • Sociala medier – glöm inte dialogen!
  • Betalvägg skrämmer – flexibla betallösningar efterfrågas
  • Mycket källkritiskt – var noga med källhänvisningen

 

Insikter från Medier & demokratis rapporter: Folkbildning och lekfullhet lockar 25-35-åringar, Beta Borås accelererar BT:s digitala resa, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skrapar misstro mot journalistik, Så kan unga lockas av nyheter.

Rapporter om unga mediekonsumenter

Rapportomslag M&D

Så kan unga lockas av nyheter

Kvalitet är intimt kopplat till upplevd relevans, och nyheters förmåga att beröra emotionellt är viktigt för unga mellan 18 och 25 år. Det framgår av en unik studie.
Brist på innovationer

Brist på innovationer i valbevakningen 2022

Redaktionella chefer berättar om strategierna för att nå den svårflörtade yngre målgruppen med valbevakning. Även om innovationerna var få så lyckades flera med humor, profiler och kortformer.
oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

Delrapport 3 i projektet om sällananvändare. I forskningsstudien framgår det att många källkritiska sällananvändare mellan 20–30 år tvivlar på mediers objektivitet och oberoende.
I huvudet på sällananvändare

I huvudet på sällananvändare

Delrapport 2 i projektet om sällananvändare. Här får du många nya och unika inblickar i hur sällananvändare i åldern 20–40 år tänker om nyheter och samhällsjournalistik.
Sällananvändare av nyheter

Sällananvändare av nyheter

Delrapport 1 i projektet om sällananvändare. Hur många tar sällan eller aldrig del av nyheter? Här hittar du intressanta svar om hur sällananvändarna, oftast i åldern 20–44 år, ser ut och resonerar.
Beta Borås accelererar BT:s digitala resa

Beta Borås accelererar BT:s digitala resa

Rapport om Beta Borås, steg 2. Detta uppföljningsprojekt påverkar Borås Tidnings innehåll, arbetssätt och hur journalistiken sprids. Hur ser 25–33-åringar på lokalt material och betalningsvilja?
Folkbildning och lekfullhet lockar 24–35-åringar

Folkbildning och lekfullhet lockar 25–35-åringar

Slutrapport i Beta Borås-projektet. Här listas framgångsfaktorer för att nå 25–35-åringar som folkbildning, konstruktivitet och nya berättarformer. Och här redogörs för fokusgruppernas reaktioner.
Kreativa berättargrepp förnyade valbevakningen

Kreativa berättargrepp förnyade valbevakningen

Delrapport 2 i Beta Borås-projektet. Testredaktionen lockar 25–35-åringar att ta del av lokal valbevakning genom nya berättargrepp, fler digitala verktyg och en självständig agenda.
rapportomslag

Från gratis till betalinnehåll

Medierna delar med sig av sina erfarenheter från arbetet med att få läsare, särskilt yngre, att betala för digitalt innehåll. Flera mediehus vittnar om framgångar, medan forskarna är mer skeptiska.
Interaktiv innovation imponerar

Interaktiv innovation imponerar

Delrapport 1 i projektet om Beta Borås – den unga testredaktion på Borås Tidning som fått fria händer att utforska hur lokal samhällsjournalistik kan engagera 25–35-åringar.

 

Poddar och webbinarier om unga medierkonsumenter 

Personer i studio sitter i panel

Webbinarium om unga mediekonsumenter

Vad är nyheter för unga, vilket innehåll tycker de bäst om, och hur ska medierna göra för att nå ut till dem? Det var frågeställningarna i Medier & demokratis webbinarium om – och med – unga...
Man och kvinna i svart porträtt

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

Medier & demokrati-podden 2023:7 Medverkande: Emil Östlund, universitetsadjunkt Göteborgs universitet, Linnéa Kihlström, chefredaktör Dagens Media. Inspelad 7 september 2023.
Kvinna i studip

“Journalister träffar ungdomar för sällan”

Medier & demokrati-podden 2023:6 Medverkande: Patricia Svensson, chefredaktör och ansvarig utgivare Jönköpings Posten, tidigare Falköpings Tidning. Inspelad 23 maj 2023 Patricia Svensson fick en...
Man i svart vit bild. Ljuset kommer från ena sidan vilket gör ett kulturellt intryck av mannen i bilden

”Viktig pusselbit i att forma framtidens nyhetsinnehåll”

Medverkande: Kristoffer Holt, professor i medier- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Forskningsprojektet ”Young citizens and the quality of news Construals, Emotions and Strategies”...
Gruppfoto från webbinariet

Specialavsnitt: Livepodd: Oro för dold agenda skrämmer

Specialavsnitt: Livepodd: Oro för dold agenda skrämmer Publicerad den 10 februari 2023 Medier & demokrati-podden 2023:2 Medverkande: Ulrika Andersson, docent i journalistik, medier och kommunikation...
kvinna ler in i kameran

Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

Många sällananvändare i 20–30 årsåldern tvivlar på mediers objektivitet. Det framgår av en ny forskningsstudie, där deltagarna i fokusgrupper resonerar om nyhetsrapportering. I avsnitt 11 av Medier &...
Gruppfoto från webbinariet

Se webbinariet ”Oro för dold agenda skrämmer”

2023-02-10
Se Medier & demokratis webbinarium "Oro för dold agenda skrämmer"

 

Nyheter om unga mediekonsumenter

Människor står i bibliotek, rapportomslag bredvid .

Unikt forskningsprojekt visar hur unga kan lockas av nyheter

2023-12-06
Medier & demokrati släpper en rapport om en unik studie. Forskare från Linnéuniversitetet har med hjälp av labbtester med 18-25-åringar undersökt hur unga mediekonsumenter hittar och reagerar på...
Kvinna i jeansjacka som ler in i kameran mot en vit bakgrund

”Visuellt berättande och ljud är avgörande för att nå yngre”

2023-11-06
Ebba Bonde, visuell chef på Svenska Dagbladet, kommer till Audiovisual Days 10 november för att prata audiovisuell journalistik och framtiden. – Användarnas förväntningar på det audiovisuella...
Man och kvinna i svart porträtt

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

2023-09-13
I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022 . Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras...
Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

2023-09-07
I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen...
Kvinna i studip

”Journalister träffar ungdomar för sällan”

2023-05-25
Patricia Svensson fick en ögonöppnare i projektet Lokal demokrati i en digital värld. Det var mötet med en handfull ungdomar som berättade om sina visioner för Falköping, ett möte som sker alltför...
Man i svart vit bild. Ljuset kommer från ena sidan vilket gör ett kulturellt intryck av mannen i bilden

”Viktig pusselbit i att forma framtidens nyhetsinnehåll”

2023-03-10
Forskningsprojektet ”Young citizens and the quality of news Construals, Emotions and Strategies” har under hösten träffat 42 unga mellan 18 och 25 år för att förstå deras uppfattning om kvalitet av...
kollage

Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

2023-01-25
Många sällananvändare i 20–30 årsåldern tvivlar på mediers objektivitet. Det framgår av en ny forskningsstudie, där deltagarna i fokusgrupper resonerar om nyhetsrapportering. Upplevelsen skiljer sig...
Kvinna som kollar på ansikten på en skärm

Nyhetsfaktorerna som stöter bort och lockar

2022-08-11
Vad påverkar människors val att ta del eller inte ta del av nyheter? Vilken journalistik lockar, vilken stöter bort? Den här rapporten från Medier & demokrati ger nya och unika inblickar i hur...

Detta utmärker sällananvändare av nyheter

2021-05-04

Vilka grupper tar inte del av nyheter och samhällsjournalistik? I en ny rapport från Medier & demokrati får du svar om sällananvändare och hur de särskiljer sig. De är yngre, mindre intresserade av...

Årets redaktion om innovation i en digital nyhetsvärld

2020-09-10

Hur jobbar Årets redaktion med innovation? Under Lindholmen Open Days möter Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati, två nyckelpersoner bakom Borås Tidnings redaktionella utveckling...

Beta Borås accelerar BT:s digitala resa

2020-03-10

Beta Borås 2-projektet ger fördjupade kunskaper om 25-35-åringars syn på lokal samhällsjournalistik och betalningsvilja. Projektet påverkar också Borås Tidnings innehåll, sätt att arbeta och hur...

Fyra frågor …

2019-11-26

… till Frida Dam Bergstedt, som tillsammans med Anton Hedberg arbetar med forskningsprojektet Beta Borås på Borås Tidning. Projektets senaste experiment är en berättelse om textilindustrins...

Pokémon Go inspirerar BT:s samhällsjournalistik

2019-08-29

I Borås förnyar Pokémon Go-tänk den lokala samhällsjournalistiken. Forsknings- och innovationsprojektet Beta Borås 2 publicerar nu mitt i stan via QR-koder. – Vi vill synas i stadsmiljön och visa hur...

Folkbildande och lekfull journalistik lockar 25-35-åringar

2018-12-11

Konstruktiv, folkbildande och lekfull journalistik – framgångsfaktorer för att nå 25-35-åringar. Det visar det experimentella Beta Borås-projektet. Läs slutrapporten om den unika testredaktionens...

Kreativa berättargrepp förnyade valbevakningen

2018-10-16

Vilken valbevakning gör 25-35-åringar om de får agera helt självständigt och utan att styras av inneboende kulturer? Den frågan får du perspektiv på i den andra delrapporten om testredaktionen Beta...

Så får Mediesverige läsarna att betala

2018-09-04

I princip alla mediehus satsar nu på att ta betalt på nätet. Drömmen är att de digitala läsarintäkterna ska kompensera det oundvikliga tappet i print, och många aktörer vittnar om rejäla framgångar...

Kulturministern besökte Beta Borås

2018-08-20

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke var nyfiken på Medier & demokrati-projektet Beta Borås. Därför besökte hon den unika testredaktionen på Borås Tidning. Intrycket: en inspirerande och...

Roligare samhällsjournalistik med nya digitala verktyg

2018-06-19

Vad händer när en specialrekryterad experimentredaktion får fria händer att testa och utveckla lokal samhällsjournalistik som engagerar? På Borås Tidning prövas konceptet mitt i verkligheten och...

Medier & demokrati är en nationell samverkansplattform för medieinnovation och demokratirelaterad samhällsforskning. Målet är att stärka mediernas innovationskraft, journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Framträdande områden är experimentella forskningsprojekt, data- och AI-relaterad medieutveckling, medie- och informationskunnighet samt kunskapsspridning och nätverksbyggande.


Vill du samarbeta med oss gällande medieinnovation eller demokratirelaterad samhällsforskning?


Medier & demokrati samarbetar gärna kring fler projekt om unga mediekonsumenter. Kontakta oss gärna om du har en idé, eller vill veta mer om vår verksamhet.

Du hittar Martin och Fridas kontaktuppgifter nedan. 

Martin Holmberg

Martin Holmberg

Programansvarig
Kvinna ler in i kameran!

Frida Dam Bergstedt

Projektledare