Unga & medier

Ett av Mediesveriges största bekymmer är det stora glappet mellan yngre och äldre generationers mediekonsumtion. För att överleva i längden, samt ur ett demokratiskt perspektiv, brottas medierna med hur de ska få yngre generationer att ta del av, och betala för, journalistik.
2018 startade Medier & demokratis första projekt, Beta Borås, vars syfte var att undersöka hur medier kan nå unga mellan 25 och 35 med lokal samhällsjournalistik. Sedan dess har inte mindre än fem forskningsprojekt på olika sätt handlat om mediernas förhållande till målgruppen.
Här har vi samlat allt publicerat material om de unga mediekonsumenterna. Det är ett omfattande material som ger värdefulla insikter om målgruppen:
- vilka de är
- hur de konsumerar medier
- vad de efterfrågar
- vad de inte efterfrågar
- vad medier kan göra för att nå ut till dem
Nedan finner du först några sammanfattande insikter som återkommer i flera av forskningsprojekten, följt av publicerade rapporter, poddar, webbinarier och nyheter om unga och medier.
Vilken journalistik vill de unga ta del av?
- En bra story är en bra story – oavsett ålder uppskattas bra journalistik
- Folkbildande innehåll – förklara bakgrunden
- Rörlig bild
- Grafik och annat som gör det lättare att förstå
- Konstruktiv journalistik
- Tydliga källhänvisning
- Nyheter som berör emotionellt
Insikter från Medier & Demokratis rapporter: Från gratis till betalinnehåll, Folkbildning och lekfullhet lockar 25-35-åringar, Beta Borås accelererar BT:s digitala resa, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skrapar misstro mot journalistik, Så kan unga lockas av nyheter.
Vad vill de unga inte ha?
- Betalvägg
- Blandning av tyckande och fakta – kan leda till upplevd subjektivitet
- För mycket eller för negativ information – kan leda till informationsutmattning
Insikter från Medier & demokratis rapporter: Så kan unga lockas av nyheter, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik
Hur konsumerar unga nyheter?
- Sociala medier – glöm inte dialogen!
- Betalvägg skrämmer – flexibla betallösningar efterfrågas
- Mycket källkritiskt – var noga med källhänvisningen
Insikter från Medier & demokratis rapporter: Folkbildning och lekfullhet lockar 25-35-åringar, Beta Borås accelererar BT:s digitala resa, I huvudet på sällananvändare, Oro för dold agenda skrapar misstro mot journalistik, Så kan unga lockas av nyheter.
Rapporter om unga mediekonsumenter

Så kan unga lockas av nyheter

Brist på innovationer i valbevakningen 2022

Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik

I huvudet på sällananvändare

Sällananvändare av nyheter

Beta Borås accelererar BT:s digitala resa

Folkbildning och lekfullhet lockar 25–35-åringar

Kreativa berättargrepp förnyade valbevakningen

Från gratis till betalinnehåll

Interaktiv innovation imponerar
Poddar och webbinarier om unga medierkonsumenter

Webbinarium om unga mediekonsumenter

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

“Journalister träffar ungdomar för sällan”

”Viktig pusselbit i att forma framtidens nyhetsinnehåll”

Specialavsnitt: Livepodd: Oro för dold agenda skrämmer

Oro för dold agenda skapar misstro mot journalistik
Nyheter om unga mediekonsumenter
Medier & demokrati är en nationell samverkansplattform för medieinnovation och demokratirelaterad samhällsforskning. Målet är att stärka mediernas innovationskraft, journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Framträdande områden är experimentella forskningsprojekt, data- och AI-relaterad medieutveckling, medie- och informationskunnighet samt kunskapsspridning och nätverksbyggande.
Vill du samarbeta med oss gällande medieinnovation eller demokratirelaterad samhällsforskning?
Medier & demokrati samarbetar gärna kring fler projekt om unga mediekonsumenter. Kontakta oss gärna om du har en idé, eller vill veta mer om vår verksamhet.
Du hittar Martin och Fridas kontaktuppgifter nedan.

Martin Holmberg
