Hoppa till huvudinnehåll

"De avslöjar inte alla hemligheter" Medier & demokrati-podden 2022:1

För politiska partierna är det avgörande att nå ut och attrahera röster. Men hur tänker och agerar partierna i ett medielandskap i historiskt snabb förändring? Marie Grusell är en av tre författare – de övriga är Niklas Bolin, docent i statsvetenskap och Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik – till boken Politik är att vinna. Boken skildrar och analyserar hur moderna valkampanjer drivs.

Medverkande: Marie Grusell, medie- och kommunikationsforskare vid Göteborgs universitet (JMG) och Mittuniversitetet i Sundsvall, och en av författarna till Politik är att vinna.

Inspelad 30 mars

För politiska partierna är det avgörande att nå ut och attrahera röster. Men hur tänker och agerar partierna i ett medielandskap i historiskt snabb förändring? Marie Grusell är en av tre författare – de övriga är Niklas Bolin, docent i statsvetenskap och Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik – till boken Politik är att vinna. Boken skildrar och analyserar hur moderna valkampanjer drivs.

De tre senaste valrörelserna är i fokus: 2010, 2014 och 2018. Perioden fångar ett decennium där ny teknik och nya medieformer i ett accelererande tempo stöpt om medielandskapet. 

Partierna har behövt tänka innovativt och rekrytera nya kompetenser för att kommunicera framgångsrikt i en tid när väljarna också är mer rörliga.
– Det finns stor kunskap och kompetens om vilken mediekanal som passar till vad. Mer data ökar också partiernas möjligheter att göra målgruppsanalyser, menar Marie Grusell.
De tre författarna – alla knutna till DEMICOM vid Mittuniversitetet med inriktning på demokrati och kommunikation – har intervjuat partisekreterarna och deras kommunikationsexperter. Marie Grusell upplever att funnits en generositet i att berätta.
– Men de avslöjar inte alla hemligheter.

Vad kan mediechefer och reportrar lära av er bok?
– De kan få en ökad insikt hur partierna tänker, hur mycket kraft och energi som läggs bakom kampanjarbetet och vilka kanaler som är viktiga.
Forskningen visar att traditionella medier fortfarande har stor betydelse. Kanske till och med större än tidigare – tack vare sociala medier. Däremot tycker inte partierna att lokala medier har alls samma betydelse som tidigare. En trendmässig utveckling som, enligt Marie Grusell, stämmer i ”tabellform” men där samtalen med partierna speglar en delvis annan bild.

Samtalet leds av Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.

Poddcastmick mot en orange bakgrund.

Podd

Här hittar du hittills publicerade avsnitt. Du hittar även poddar om Future of Democracy, ett initiativ som drivs av Medier & demokrati och AI Sweden och där podden görs i samverkan med Digitalsamtal.