Emanuel Karlsten om valets vinnare på sociala medier. Medier & demokrati-podden 2022:3
En gång per år rankas vilka svenskar som har mest makt på sociala medier. I år hamnar ett riksdagsparti för första gången på topp-tre-listan. Emanuel Karlsten, journalist, sociala medier-expert och en av hjärnorna bakom Maktbarometern, gästar Medier & demokrati-poddens tionde avsnitt på temat demokratin och politiken i sociala medier.
Medier & demokrati-podden 2022:3
Medverkande: Emanuel Karlsten, journalist, sociala medier-expert och medlem i Medieakademin som tar fram Maktbarometern.
Inspelad den 25 oktober 2022.
Vi spenderar alltmer tid på sociala medier och kanalerna har blivit ett viktigt verktyg för människor att uttrycka sig på i en demokrati. Det menar Emanuel Karlsten som sedan 2017 tillsammans med föreningen Medieakademin mäter vilka i Sverige som har mest makt på sociala medier.
– Alla är med på att medier alltid har haft makt, oavsett om du är ett mediehus som sysslar med politiska avslöjanden eller en tidning som sysslar med skvaller. Den makten har tynat med åren och omfördelats till nya mediekanaler, säger Emanuel Karlsten.
Mest makt på sociala medier har Youtube-profilerna Jocke och Jonna Lundell. De har toppat listorna i fem av de sex år som mätningen har genomförts. Därefter – på andra plats – kom i år för första gången ett parti: Sverigedemokraterna.
– De har legat högt i många år. Högst av alla partier och även högre än de flesta företag och medieorganisationer. Men i år är de näst störst av alla, säger Emanuel Karlsten.
– SD har vässat sig och förstått de speciella beteenden som finns på sociala medier. De har tvingats lära sig formatet eftersom de inte haft tillgång till debattsidor och morgonsoffor i samma utsträckning som andra partier.
I nya avsnittet av Medier & demokrati-podden berättar Emanuel Karlsten också om hur fördelningen i mandat skulle sett ut om spridningen på sociala medier fick bestämma utfallet i valet. Sverigedemokraterna flest samtidigt som flera partier hamnar under fyra procent-spärren.
I årets maktbarometer mättes för första gången plattformen TikTok, men den tycks svenska politiker ha missat.
– I alla andra länder där det varit val det senaste året har det kallats TikTok-valet, men det gjorde det inte i Sverige. Det är lite konstigt att inte fler tog chansen. Politik fick väldigt stor spridning på TikTok, men det var inte så stort från de politiska kontona.
Mer om TikTok finns att lyssna på i avsnittet, och även resultat om de olika plattformarnas politiska vridning där Instagram sticker ut ur mängden.
Samtalet leds av Frida Dam Bergstedt, journalist och projektledare på Medier & demokrati.