På kort tid har AI gått från närvarande till brännande inom nyhetsmedierna. I Medier & demokrati-podden avsnitt 16 berättar Martin Schori, Aftonbladet, och Olle Zachrison, Sveriges Radio, om hur arbetet ser ut på deras respektive arbetsplatser – och i världen i stort.
Både Aftonbladet och Sveriges Radio har skapat strukturer för att samordna alla AI-satsningar som pågår, ett viktigt steg för att inte springa åt fel håll i en snabb utveckling.
– Vi behöver också utbyta mer tankar och spåna branschöverskridande. Det handlar om att se den seriösa journalistiken och vad det finns för möjligheter, säger Olle Zachrison i podden.
Martin Schori och Olle Zachrison jobbar båda aktivt med AI-projekt i sina respektive mediehus. När de pratar AI i Medier & demokrati-podden handlar det om långt mycket mer än ChatGPT och autogenererad text.
– För branschen hoppas jag att AI-tekniken äntligen kan göra det billigt och snabbt att ställa om. Vi ligger fortfarande långt efter i den digitala transformationen, många – om inte alla – utmaningar vi står inför handlar om användarupplevelsen. Våra produkter och sajter är inte tillräckligt bra. Folk gillar nyheter men de gillar inte sättet vi presenterar dem på, säger Martin Schori.
Nu tittar de på hur de med hjälp av AI kan skapa nyhetssammanfattningar.
– Jag tror att vi kommer jobba med AI-genererade sammanfattningar som man sen kan lyssna på. Vi ser att publiken efterfrågar en överblick och jag tycker egentligen inte att någon svensk mediasajt på ett bra sätt har fångat det än. Jag hoppas på att vi blir först, säger Martin Schori.
Lyssna på podden för fler användningsområden för AI inom journalistiken, men också utmaningarna – och hur snacket går på redaktioner i Sverige och världen just nu.
Lyssna på podden nedan