När teknikjättarna i Silicon Valley agerar förändras världen. Inte minst medielandskapet, där mediernas journalistik och affärslogik påverkas. Denna utveckling är i centrum för ett nytt webbinarium. Här kan du ta del av det.
Webbinariet, som spelades in den 15 december, är ett samarrangemang mellan Nordicom vid Göteborgs universitet, det norska medieinnovationsnätverket NxtMedia med säte i Trondheim och Medier & demokrati.
Utgångspunkt är medieforskaren Carl-Gustav Lindéns nya bok, utgiven av Nordicom, med titeln ”Silicon Valley och makten över medierna”. Carl-Gustav är i dag verksam som biträdande professor vid Universitetet i Bergen, och forskar bland annat på redaktionell innovation och nyhetsmediers organisationsmodeller.
I webbinariet beskriver och analyserar han hur teknikjättar som Facebook och Google i Silicon Valley i Kalifornien, USA har vuxit fram och blivit dominerande både tekniskt och ekonomiskt. De är inte bara oerhört skickliga på teknisk utveckling, utan har också varit extremt framgångsrika på att attrahera användare och locka annonsörer.
I webbinariet medverkar också Jan Helin, mediedirektör på Sveriges Television, Oscar Westlund, professor på OsloMet University, och även verksam på Høgskolan i Volda och Göteborgs universitet, och Ingeborg Volan, redaktör på norska Dagens Næringsliv. Moderator är Martin Holmberg, programansvarig Medier & demokrati.
Tillsammans diskuterar de frågor som: Hur utövar teknikjättarna sin makt över medierna och journalistiken? Kan beroendeförhållandet minskas? Hur har nyhetsmediernas affärslogik, kanaler och journalistik förändrats under trycket från bland andra Facebook och Google? Ägnar sig forskningen i tillräckligt stor utsträckning åt att analysera teknikjättarnas utveckling?
Deltagarna blickar också framåt och funderar kring vad den blixtsnabba utvecklingen kräver. De samtalar kring vikten av att fortsätta utveckla den journalistiska kvaliteten, mediernas förmåga att finna gemensamma lösningar, och förståelsen för både teknik och affärer.
Här kan du läsa mer om medieinnovationsnätverket NxtMedia i Norge >