Hoppa till huvudinnehåll

Vad behöver nyhetsmedier förstå om AI? Medier & demokrati-podden 2021:1

I andra avsnittet av Medier & demokratipodden är Daniel Gillblad gäst. Utifrån sin roll som ansvarig för forskning och strategi på AI Sweden, Sveriges center för tillämpad AI-innovation, förklarar han vad artificiell intelligens egentligen handlar om och resonerar om hur tekniken påverkar mediebranschen.

bild på Daniel Gillblad som sitter på en stentrappa utomhus

Medverkande: Daniel Gillblad, Co-director på AI Sweden.

Inspelad 27 januari

– I sin absolut enklaste form är AI datorprogram som kan lära sig nya saker från data: Resonera, dra slutsatser, lösa problem, fatta beslut. Saker som huvudsakligen är sånt som människor gjort tidigare. Väldigt mycket av det här sker som ett samspel mellan människa och maskin, säger han.

Det som hänt, och som ökat intresset för AI enormt, är utvecklingen inom det som kallas för maskininlärning. Man behöver inte längre tala om exakt för en dator vad man vill att den ska göra. Istället kan den lära sig det själv, genom att analysera stora datamängder.

– Bildigenkänning är ett exempel på det. Genom att titta på bilder kan datorer lära sig känna igen, beskriva och generera bilder. Och detsamma börjar hända på textsidan.

Den här teknikutvecklingen förändrar just nu alla branscher och sektorer i samhället, mediebolagen är inget undantag. Förutsättningarna för annonsaffären förändras, hur nyhetsurvalet på en webbplats görs förändras och journalister får helt nya verktyg för research, faktagranskning och redigering.

Om teknikutvecklingen i sig är något som bevakas av fackreportrar går däremot inte bevakningen av teknikens användning att lägga på en teknikreporter. Inom it-branschen är det en gammal sanning att de bästa lösningarna byggs när tekniker får jobba tillsammans med de som kan verksamheten. Vilket i ett medieperspektiv innebär att bevakningen av hur AI användning inom sjukvård, utbildning och privat näringsliv bäst bevakas av de reportrar som kan respektive område. Men precis som de användare som ska hjälpa teknikerna att utveckla nya lösningar behöver förstå en del om AI behöver reportrar som ska bevaka AI inom exempelvis sjukvården också förstå en del av AI.

– Kan man inte ställa frågor om hur AI-lösningen fungerar kan man fråga vilken data den bygger på. Det säger något om vad systemet kommer klara av och vad det inte kommer att klara av. Och sen hur det kommer användas i praktiken, säger Daniel Gillblad i avsnittet. 

Samtalet leds av Anders Thoresson, projektledare för ”Mediebranschen och AI”, ett pilotprojekt i samverkan mellan Medier & demokrati, AI Sweden, Bonnier News Local, Stampen och Sveriges Television.

Poddcastmick mot en orange bakgrund.

Podd

Här hittar du hittills publicerade avsnitt. Du hittar även poddar om Future of Democracy, ett initiativ som drivs av Medier & demokrati och AI Sweden och där podden görs i samverkan med Digitalsamtal.