”Vi ska vara Avestas Expressen” Medier & demokrati-podden 2021:3
Medier & demokrati-podden 2021:3
Medverkande: Gabriel Ehrling Perers, chefredaktör, Avesta Tidning
Inspelad 18 maj
2019 fick Avesta Tidning nya ägare: Bonnier News och norska Amedia. Då var AT en lokaltidning som inte längre var utpräglat lokal och vars prenumeranter försvann i en ohållbar takt. En ny strategi presenterades och Avesta Tidning blev en pilot för den nya ägarduon. I toppen på att-göra-listan stod rekrytering av en lokalt förankrad chefredaktör och fler lokala reportrar.
Chefredaktör blev Gabriel Ehrling Perers, en 35-åring med rötter i bygden sedan 1600-talet. Redaktionen växte med ytterligare tre reportrar och drygt ett och ett halvt år senare har Avesta Tidning utsetts till Årets redaktion av Tidningsutgivarna.
– Väldigt hedrande. Vi firade att vi vunnit bara genom att ha blivit nominerade.
I fjärde avsnittet av Medier & demokrati-podden ger Gabriel Ehrling Perers sin syn på de avgörande vägvalen bakom framgången. Han berättar även vilken journalistisk genre han tycker att han borde förstått vikten av snabbare.
Sedan nystarten har tappet i print i det närmaste upphört och antalet betalande digitala prenumeranter har – om än från låg nivå – ökat med 80 procent.
– Vår uttalade målsättning är att vara Avestas Expressen inom citationstecken, säger Gabriel Ehrling Peres.
En av samtalets frågor passar han på: den sista.
Samtalet leds av Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati.