Konstruktiv, folkbildande och lekfull journalistik – framgångsfaktorer för att nå 25-35-åringar. Det visar det experimentella Beta Borås-projektet. Läs slutrapporten om den unika testredaktionens lokala samhällsjournalistik och fokusgruppernas reaktioner.
Slutrapporten visar att Beta Borås journalistik på många sätt skiljer ut sig från det som forskare tidigare har sett av lokal samhällsjournalistik. Testredaktionens satsning på folkbildning är mycket intressant.
– Folkbildande journalistik fungerar. Förutsätt inte att läsarna har massa förkunskaper, förklara i stället beslut och skeenden på ett grundläggande sätt, skriver Frida Dam Bergstedt, redaktör för Beta Borås.
– Ledorden har varit transparens, prestigelöshet och enkelhet: att inte låtsas att man vet mer än läsaren, skriver medieforskaren Maria Zuiderveld i sin analys.
Beta Borås publiceringar kombinerar även flera olika medieformer, så kallad multimodalitet. Text, ljud, bild, grafik och video används tillsammans. Inte minst är redaktionens fokus på bild och video spännande. Texten är ofta mer ett komplement än en huvudingrediens.
Vad tycker då fokusgrupperna om Beta Borås journalistik? De är i grunden mycket positiva till testredaktionens mer folkbildande, konstruktiva och lösningsorienterade inslag. De lockar fokusgrupperna mer än material om konflikter. Fokusgrupperna vill också ta del av en mer lekfulla och varierade berättarformer, som flitigt använder digitala format som video, 360-bilder, tidslinjer och bildspel.
Borås Tidnings chefredaktör Stefan Eklund är mycket nöjd med erfarenheterna från Beta Borås-projektet. Han skriver i sitt kapitel i slutrapporten:
– Beta Borås har öppnat ögonen för flera väsentliga aspekter när det gäller framtidens journalistik. Vi är skyldiga 25-35-åringar kvalificerad journalistik på deras villkor.
Beta Borås