Forskare från Linnéuniversitetet presenterade nyligen en färsk Medier & demokrati-rapport om hur unga lockas av nyheter. Den 18 januari bjuder Medier & demokrati in till webbinarium om unga mediekonsumenter – vad efterfrågar dem och hur ska medierna göra för att nå dem?
Hur definierar och reagerar unga mellan 18 och 25 på nyheter?
I en färsk rapport från Medier & demokrati skriver forskare från Linnéuniversitetet om projektet Young citizens and the quality of news: Construals, Emotions and Strategies där de med hjälp av labbtester undersökt hur unga mediekonsumenter hittar och reagerar på nyheter.
Unga i den unika studien fick själva leta upp nyheter på sin mobil samtidigt som deras ögonrörelser mättes. De fick också ta del av ett antal nyhetsklipp samtidigt som deras reaktioner mättes utifrån svettnivåer i huden. I kombination med djupintervjuer med samma deltagare har forskarna fått ny kunskap om ungas relation till nyheter. Två tydliga resultat är att de föredrar textbaserade artiklar och vill se mer och utvecklad dialog i sociala medier.
Nu bjuder Medier & demokrati in till webbinarium om unga mediekonsumenter. Vad är nyheter för dem? Vilket innehåll tycker de bäst om? Och hur ska medierna göra för att nå ut till dem?
I webbinariet deltar Kristoffer Holt, professor i medier- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet och en av personerna bakom studien, tillsammans med en panel med representanter från branschen och i målgruppen. Mer information kommer.
Webbinariet sänds från Lindholmen Science Park den 18 januari 2024 kl 13-14.30 och är öppet för alla att ta del av.