Medier & demokrati släpper en rapport om en unik studie. Forskare från Linnéuniversitetet har med hjälp av labbtester med 18-25-åringar undersökt hur unga mediekonsumenter hittar och reagerar på nyheter. Två tydliga resultat är att de föredrar textbaserade artiklar och vill se mer dialog på sociala medier.
Syftet med projektet Young citizens and the quality of news: Construals, Emotions and Strategies har varit att utforska nya sätt att undersöka hur unga betraktar nyheter, hur de interagerar med nyhetsinnehåll och hur känsloreaktioner inverkar på bedömningen av kvalitet.
Studien är gjord med hjälp av ett flertal metoder, både kvantitativa, kvalitativa och laborativa. Genom att be unga mellan 18 och 25 år att själva leta upp nyheter på sin mobil och samtidigt mäta deras ögonrörelser, genom att visa dem ett antal nyhetsklipp och mäta deras reaktioner samt genom att göra djupintervjuer med de unga om vad de sett och hur de upplevt det, har forskargruppen kunnat dra flera slutsatser kring hur unga definierar och reagerar på nyheter.
Nu finns rapporten som sammanfattar projektet att läsa och ladda ner på Medier & demokratis hemsida.
Studien visar bland annat att kvalitet för unga mediekonsumenter är intimt sammankopplat med upplevd relevans och att nyheters förmåga att beröra emotionellt beskrivs som väldigt viktigt för hur de unga i studien bedömer kvalitet. Hur de unga gör för att hitta nyheter varierar, men ett tydligt mönster bland studiens deltagare är att de föredrar textbaserade nyhetsartiklar.
I rapporten ger forskarna flera tips på vad redaktioner bör göra för att lyckas nå de unga läsarna.
“Enligt respondenterna är kommentarerna inte separata från nyheterna. I själva verket hör de tätt ihop med själva texten och de läser dem ofta tillsammans med nyhetstexten. Därför borde även journalisternas syn på vad som idag ingår i en nyhets bärande kommunikativa element förändras. (...) Med tanke på betydelsen av interaktivitet för konsumenterna, är vår rekommendation till journalister på nyhetsredaktionen att på sociala medier ha en både mer interaktiv och seriös dialog med unga läsare. Redaktörer för sociala medier bör inte bara moderera diskussioner eller ta bort olämpliga kommentarer, utan investera mer tid på att styra dialogen och diskutera olika frågor med följarna.”
ABC om Young citizens and the quality of news
Vad: Experimentellt forskningsprojekt som leds och drivs av Institutionen för medier och journalistik vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Övriga parter i projektet är Fojo vid Linnéuniversitetet och Medier & demokrati.
Forskare och rapportförfattare: Kristoffer Holt, Ari Nykvist, Mahitab Ezz El Din, Mats Wahlberg och Peter Dahlén vid Linnéuniversitetet.
Projekttid: Projektet löper till och med december 2023.
Finansiärer: Barometernstiftelsen samt kunskapsmiljön ”Ifrågasatt demokrati” vid ”Linnéuniversitetet.