Medieborgare i nyhetsskugga
I projektet ”Medieborgare i nyhetsskugga” fördjupar Ulrika Andersson, medieforskare vid Göteborgs universitet och forskningsrådgivare inom Medier & demokrati, därför kunskapen om hur sällananvändare i åldern 20-35 år exponeras för samhällsjournalistik. Att 20-35-åringar är i blickfånget beror på att den gruppen i tidigare studier visat sig vara mest sannolik för just låg exponering.
”Medieborgare i nyhetsskugga” startar i september 2020 och pågår till och med februari 2022, och det är främst följande tre frågor som studeras:
- Hur ser sällananvändares användning av medier ut?
- Skiljer sig mönstret i exponering för samhällsjournalistik i gruppen sällananvändare jämfört med gruppen av frekventa användare, utöver det faktum att exponeringen sker mer sällan?
- Vilka är de huvudsakliga orsakerna bakom att sällan eller aldrig tar del av samhällsjournalistik?
För att svara på frågorna är projektet designat utifrån en mixed method-approach. Det innebär att olika forskningsmetoder används. I det här fallet: En surveyundersökning, det vill säga enkätstudier, experiment och kvalitativa intervjuer.
Projektparter är Medier & demokrati och JMG – Institutionen för journalistik, medier och kommunikation – vid Göteborgs universitet. Extern finansiär är Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse för medieforskning med drygt 1,8 miljoner kronor.