Hoppa till huvudinnehåll

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

torsdag, september 7, 2023

I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen på innovationer sticker ut – men humor, starka profiler och korta format kan locka en ung publik.

Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, har i projektet “Unga väljare – unga läsare” intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier. En intervjuomgång gjordes inför valet 2022 – hur ska ni jobba för att nå unga? Och vilka definierar ni som “ung målgrupp”? En andra intervjuomgång gjordes efter valet – hur gick det att nå de unga?

Resultatet visar en stor splittring i vem som räknas som ung målgrupp. Medan några klassar unga som 15-24-åringar, klassar andra dem som alla under 40. Några redaktioner har helt lagt åldersindelningen på hyllan.

Hur redaktionerna jobbar för att nå en yngre publik med valbevakningen skiljer sig också åt. Några gör allt de kan för att nå unga och förstagångsväljare, medan andra gör journalistik de hoppas ska passa både äldre och yngre. På Sydsvenskan och Norr Media jobbar man knappt alls med särskilda satsningar mot förstagångsväljare.

– Några storslagna satsningar på förstagångsväljare gör vi inte. För Sydsvenskans del är det som att kasta resurser i sjön. Det vore att elda för kråkorna då dom inte söker sig till oss, säger Camilla Sylvan, redaktionschef på Sydsvenskan, i rapporten.

Vad gäller innovationer lyser de med sin frånvaro i valbevakningen 2022. Däremot lyfts bland annat korta rappa intervjuformat, explainers, humor, starka profiler och närvaro på sociala medier som lyckade koncept.

Unga väljare – unga läsare

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Nyhetsflöde

Kvinna ler in i kamera

Förstudie uppmärksammad i Biblioteksbladet

2025-04-09
Medier & demokratis förstudie Lokala informationslandskapet i kris och krig har uppmärksammats i en artikel i Biblioteksbladet.
MAn och kvinna tittar på varandra i studio

“Begreppet har vidgats från att bara handla om den källkritiska metoden”

2025-03-20
Källkritikens dag, den 13 mars, uppmärksammades av Internetstiftelsen och Källkritikbyrån, i samverkan med bland andra Medier & demokrati, med ett välbesökt digitalt seminarium. Björn Appelgren från...
Audiovisual Day

Audiovisual Days är tillbaka 2025

2025-03-10
Vi är glada att berätta att Audiovisual Days är tillbaka 2025. Finansierat av Västra Götalandsregionens kulturnämnd bjuder vi återigen in till ett fullmatat event på Visual Arena, Lindholmen Science...
Människor sitter kring konferensbord och jobbar

“Vi har fått en handfull pitchar”

2025-02-24
Under 2025 är det möjligt att söka projektutvecklingsstöd av Medier & demokrati för att finansiera utvecklingsfasen av en projektidé. Nu har möjligheten funnits i två månader och Martin Holmberg...
Bild på produktionsbord, kamera och skärmar. Personer i en livesänd tv-sändning syns på skärmarna.

Västra Götalandsregionen fortsätter
finansiera Medier & demokrati

2025-02-19
Västra Götalandsregionen har finansierat Medier & demokrati sedan starten 2017. Nu har regionen fattat beslut om att stödja plattformen i ytterligare tre år. – Vi är stolta och Medier & demokratis...
personer på en konferens

Samtal om kultur, demokrati och journalistik på Folk och kultur

2025-02-10
I förra veckan pågick Folk och kultur i Eskilstuna, Sveriges största kulturpolitiska konvent. Medier & demokrati var där och bidrog till programmet med två panelsamtal.