Hoppa till huvudinnehåll

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

torsdag, september 7, 2023

I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen på innovationer sticker ut – men humor, starka profiler och korta format kan locka en ung publik.

Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, har i projektet “Unga väljare – unga läsare” intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier. En intervjuomgång gjordes inför valet 2022 – hur ska ni jobba för att nå unga? Och vilka definierar ni som “ung målgrupp”? En andra intervjuomgång gjordes efter valet – hur gick det att nå de unga?

Resultatet visar en stor splittring i vem som räknas som ung målgrupp. Medan några klassar unga som 15-24-åringar, klassar andra dem som alla under 40. Några redaktioner har helt lagt åldersindelningen på hyllan.

Hur redaktionerna jobbar för att nå en yngre publik med valbevakningen skiljer sig också åt. Några gör allt de kan för att nå unga och förstagångsväljare, medan andra gör journalistik de hoppas ska passa både äldre och yngre. På Sydsvenskan och Norr Media jobbar man knappt alls med särskilda satsningar mot förstagångsväljare.

– Några storslagna satsningar på förstagångsväljare gör vi inte. För Sydsvenskans del är det som att kasta resurser i sjön. Det vore att elda för kråkorna då dom inte söker sig till oss, säger Camilla Sylvan, redaktionschef på Sydsvenskan, i rapporten.

Vad gäller innovationer lyser de med sin frånvaro i valbevakningen 2022. Däremot lyfts bland annat korta rappa intervjuformat, explainers, humor, starka profiler och närvaro på sociala medier som lyckade koncept.

Unga väljare – unga läsare

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Nyhetsflöde

Personer på Scen i exklusiv miljö

Världens största grävkonferens i Göteborg: “En fantastisk upplevelse”

2023-09-27
Ulla Sätereie var en av huvudpersonerna bakom Global Investigative Journalism Conference (GIJC). En konferens som bjöd på både energi och tårar. – Så starka berättelser, så starka människor som...
person som tittar genom en klippa för film

Audiovisual Days äntligen tillbaka i höst!

2023-09-27
Välkommen till Audiovisual Days – höstens stora evenemang som snackar innovation och utveckling inom det audiovisuella medielandskapet. Är du verksam inom film, TV, spel, media, VR eller...
Man på redaktion

Så jobbar Svenska Dagbladet med AI

2023-09-22
AI kan effektivisera journalistiken, och gör det redan i viss utsträckning. Men utvecklingen drivs också av ett osunt narrativ, det menar Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef och AI...
Man i svart porträtt, mot svart bakgrund

“AI är i färd med att förändra hur vi jobbar med journalistik”

2023-09-18
I Medier & demokrati-podden avsnitt 19 tipsar datajournalisten Rune Ytreberg om hur mindre redaktioner kan komma igång med AI och datajournalistik. Kan den lilla redaktionen iTromsø göra det, kan alla...
Två män sitter framför en dator och kikar på nyheter.

Testa hur din kropp reagerar på nyheter

2023-09-15
Vad fångar just din uppmärksamhet när du läser nyheter? Hur reagerar du, egentligen, på ett nyhetsklipp? Onsdag 20 september kommer nyckelpersonerna bakom Medier & demokrati-projektet Young citizens...
Man och kvinna i svart porträtt

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

2023-09-13
I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022. Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras...