Hoppa till huvudinnehåll

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

torsdag, september 7, 2023

I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen på innovationer sticker ut – men humor, starka profiler och korta format kan locka en ung publik.

Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, har i projektet “Unga väljare – unga läsare” intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier. En intervjuomgång gjordes inför valet 2022 – hur ska ni jobba för att nå unga? Och vilka definierar ni som “ung målgrupp”? En andra intervjuomgång gjordes efter valet – hur gick det att nå de unga?

Resultatet visar en stor splittring i vem som räknas som ung målgrupp. Medan några klassar unga som 15-24-åringar, klassar andra dem som alla under 40. Några redaktioner har helt lagt åldersindelningen på hyllan.

Hur redaktionerna jobbar för att nå en yngre publik med valbevakningen skiljer sig också åt. Några gör allt de kan för att nå unga och förstagångsväljare, medan andra gör journalistik de hoppas ska passa både äldre och yngre. På Sydsvenskan och Norr Media jobbar man knappt alls med särskilda satsningar mot förstagångsväljare.

– Några storslagna satsningar på förstagångsväljare gör vi inte. För Sydsvenskans del är det som att kasta resurser i sjön. Det vore att elda för kråkorna då dom inte söker sig till oss, säger Camilla Sylvan, redaktionschef på Sydsvenskan, i rapporten.

Vad gäller innovationer lyser de med sin frånvaro i valbevakningen 2022. Däremot lyfts bland annat korta rappa intervjuformat, explainers, humor, starka profiler och närvaro på sociala medier som lyckade koncept.

Unga väljare – unga läsare

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Nyhetsflöde

Tre män står i en eventsal vid en monter

Unga intresserade av lokala brott och olyckor

2025-01-09
Projektet Young Citizen and Local News har pågått i ett år och insamlingen av data – labbtester och intervjuer med unga mellan 18 och 25 – börjar lida mot sitt slut. Redan nu ser forskarna vid...
Collage av två bilder. I en bilden ser man kvinnor på en reaktion som ler mot kameran. Den andra bilden är en skärmdump av ett rapportomslag.

Ny rapport: Kan Lottakåren stärka lokal journalistik?

2024-12-18
2022 startade ett experimentellt forskningsprojekt med en oväntad kombination av nyckelaktörer: lokaltidningar och Svenska Lottakåren. Nu avslutas projektet och dess resultat är en palett av lärdomar...
fyra människor i studio ser glada ut!

Se webbinarium om Mittmedias innovationsresa

2024-12-06
Fem forskare från Mittuniversitetet har djupdykt i Mittmedias unika innovationsresa och publicerar nu en rykande färsk bok. På ett webbinarium som Medier & demokrati och Mittuniversitetet samverkade...
Tre personer står med blommor i handen

Ny upplaga av ungdomsmagasinet T[UNG]T

2024-11-26
Inom ramarna för Medier & demokrati-projektet Lokal demokrati i en digital värld (2022-2023), där lokala medier och bibliotek samverkade, skapades magasinet T[UNG]T – en satsning som sedan dess...
två bilder i hopklippta, en bild visar personer som sitter på en workshop, den andra bilden är ett porträtt av en kvinna.

Fokus på scenarier i forskningsworkshop med bibliotek och medier

2024-11-20
En första workshop har genomförts inom ramen för förstudien Lokala informationslandskapet i kris och krig. Fokus låg på att ta fram scenarier och påbörja en diskussion om hur medier och bibliotek...
Två bilder. En Bild från konferens, personer lyssnar på en person presenterar, den andra bilden är ett porträtt av en man.

”Den stora highlighten är allas generositet”

2024-11-18
Projektet Forum för demokratisk kommunikation har haft sin andra konferens – ett möte i Stockholm med fokus på konkretisering av frågor kring hur demokratins motståndskraft kan stärkas.