I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen på innovationer sticker ut – men humor, starka profiler och korta format kan locka en ung publik.
Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, har i projektet “Unga väljare – unga läsare” intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier. En intervjuomgång gjordes inför valet 2022 – hur ska ni jobba för att nå unga? Och vilka definierar ni som “ung målgrupp”? En andra intervjuomgång gjordes efter valet – hur gick det att nå de unga?
Resultatet visar en stor splittring i vem som räknas som ung målgrupp. Medan några klassar unga som 15-24-åringar, klassar andra dem som alla under 40. Några redaktioner har helt lagt åldersindelningen på hyllan.
Hur redaktionerna jobbar för att nå en yngre publik med valbevakningen skiljer sig också åt. Några gör allt de kan för att nå unga och förstagångsväljare, medan andra gör journalistik de hoppas ska passa både äldre och yngre. På Sydsvenskan och Norr Media jobbar man knappt alls med särskilda satsningar mot förstagångsväljare.
– Några storslagna satsningar på förstagångsväljare gör vi inte. För Sydsvenskans del är det som att kasta resurser i sjön. Det vore att elda för kråkorna då dom inte söker sig till oss, säger Camilla Sylvan, redaktionschef på Sydsvenskan, i rapporten.
Vad gäller innovationer lyser de med sin frånvaro i valbevakningen 2022. Däremot lyfts bland annat korta rappa intervjuformat, explainers, humor, starka profiler och närvaro på sociala medier som lyckade koncept.
Unga väljare – unga läsare
Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.
Finansiär: Gota Media
Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.