Hoppa till huvudinnehåll

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

torsdag, september 7, 2023

I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen på innovationer sticker ut – men humor, starka profiler och korta format kan locka en ung publik.

Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, har i projektet “Unga väljare – unga läsare” intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier. En intervjuomgång gjordes inför valet 2022 – hur ska ni jobba för att nå unga? Och vilka definierar ni som “ung målgrupp”? En andra intervjuomgång gjordes efter valet – hur gick det att nå de unga?

Resultatet visar en stor splittring i vem som räknas som ung målgrupp. Medan några klassar unga som 15-24-åringar, klassar andra dem som alla under 40. Några redaktioner har helt lagt åldersindelningen på hyllan.

Hur redaktionerna jobbar för att nå en yngre publik med valbevakningen skiljer sig också åt. Några gör allt de kan för att nå unga och förstagångsväljare, medan andra gör journalistik de hoppas ska passa både äldre och yngre. På Sydsvenskan och Norr Media jobbar man knappt alls med särskilda satsningar mot förstagångsväljare.

– Några storslagna satsningar på förstagångsväljare gör vi inte. För Sydsvenskans del är det som att kasta resurser i sjön. Det vore att elda för kråkorna då dom inte söker sig till oss, säger Camilla Sylvan, redaktionschef på Sydsvenskan, i rapporten.

Vad gäller innovationer lyser de med sin frånvaro i valbevakningen 2022. Däremot lyfts bland annat korta rappa intervjuformat, explainers, humor, starka profiler och närvaro på sociala medier som lyckade koncept.

Unga väljare – unga läsare

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Nyhetsflöde

Tre porträtt på personer

Pilotprojekt lanserar demokratikanon

2025-06-18
I augusti startar pilotprojektet Demokrati i rörelse och två län – Jönköping och Västerbotten – blir testmiljöer. Målet är att diskutera och lära mer om demokrati, medier och kultur – och hur de...
Porträtt av tre personer, en kvinna och två män.

Nytt forskningsprojekt studerar talangprogram på Sydsvenskan

2025-06-09
Medier & demokrati har tillsammans med Linnéuniversitetet beviljats ett nytt forskningsprojekt. Projektet ska studera en ny satsning på Sydsvenskan, och i fokus är ett traineeprogram för redaktionell...
Poddomslag - person som ler in i kameran

Omvärldsspanarna möter Johan Hansson, Stampen

2025-05-28
Johan Hansson, koncernchef för Stampen Media, har gästat Lindholmen Science Parks podcast Omvärldsspanarna. Det blev ett samtal om Jan Stenbeck, lokala medier, medieklimatet i USA och om norska och...
Porträtt av två kvinnor

Utvecklingsstöd till forskningidé om bilden som sanningsbärare

2025-05-27
Forskare från Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet har beviljats Medier & demokratis projektutvecklingsstöd för att utveckla ett forskningsprojekt...
Personer workshopar!

Forum för demokratisk kommunikation om medier och politiker som måltavlor

2025-05-23
Forum för demokratisk kommunikation har haft årets första konferens. Två teman dominerade: Nyhetsmedier som måltavlor för misstro, samt hur motståndskraft mot påverkanskampanjer och hot och hat byggs...
Publik och talare på ett event

Ny rapport: Så stärks demokratisk motståndskraft

2025-05-20
“Problemet är att hot och hat och desinformation fungerar”. Det säger Inas Hamdan, reporter på Sydsvenskan, i en ny Medier & demokrati-rapport. Rapporten är en sammanställning av insikter och...