Vad är nyheter för unga, vilket innehåll tycker de bäst om, och hur ska medierna göra för att nå ut till dem? Det var frågeställningarna i Medier & demokratis webbinarium om – och med – unga mediekonsumenter som arrangerades 18 januari. Nu går det att se webbinariet i efterhand.
I projektet Young citizens and the quality of news: Construals, Emotions and Strategies undersökte forskare från Linnéuniversitetet, med hjälp av labbtester, hur unga mediekonsumenter (18 till 25 år) hittar och reagerar på nyheter.
Detta diskuterades i Medier & demokratis webbinarium där tre ungdomar, varav två jobbar som journalister på Smålandspostens ungredaktion, fick prata om hur de tänker kring unga och nyheter. Med i panelen var även Borås Tidnings nyhetschef Sebastian Strand och Kristoffer Holt, professor i medier- och kommunikationsvetenskap som genomfört studien.
Webbinariet är fullt av konkreta tips på vad den unga målgruppen efterfrågar. Annie Fritzon, 17, från Smålandspostens ungredaktionen, lyfte bland annat tre saker redaktioner bör tänka på för att nå unga: rubrik, utseende och innehåll.
– Om det är en jättesvår rubrik som de unga inte förstår, då kommer man inte ens försöka läsa texten. Sen innehållet, är det en händelse som handlar om att någons staket blivit påkört av en gräsklippare – ingen bryr sig! Och utseende, om det inte finns bilder så tror jag intresset minskar. Det är också viktigt hur hemsidan ser ut.
Paneldeltagare:
• Kristoffer Holt, professor i medier- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet
• Sebastian Strand, nyhetschef Borås Tidning
• Thea Karlsson, tidigare ungreporter på Smålandspostens Ungredaktion, gick direkt från gymnasiet till att nu jobba som reporter och ungredaktör på Smålandsposten.
• Annie Fritzon, läser första året på gymnasiet och jobbar som ungreporter på Smålandspostens Ungredaktion
• Jakob Markoff, jobbar som elevassistent och spelar handboll på elitnivå