Ebba Bonde, visuell chef på Svenska Dagbladet, kommer till Audiovisual Days 10 november för att prata audiovisuell journalistik och framtiden. – Användarnas förväntningar på det audiovisuella berättandet kräver stora resurser, säger hon.
På onsdag – 8 november – drar Audiovisual Days igång: ett tre dagars-evenemang för alla verksamma inom audiovisuella medier. Som en avslutning på eventet modererar Medier & demokratis Martin Holmberg ett panelsamtal om framtidens berättelser och utmaningar. Till denna panel har vi bjudit in företrädare från medie-, film-, spel- och ljudbranschen för att samtala om utvecklingen av det audiovisuella berättandet framåt, och vad branscherna kan lära av varandra. Svenska Dagbladets Ebba Bonde är en av paneldeltagarna.
Varför är det visuella viktigt för journalistiken? I dag och i framtiden?
– I en alltmer komplex värld, där mycket av vår kommunikation också sker via sociala medier, kan vi se att berättande i ljud och visuellt har blivit ett viktigt behov när folk vill ta del av nyheter. Vi vet också att det visuella berättandet och ljud är avgörande för att nå ut med nyheter till en yngre målgrupp. Därför blir det i slutändan också en demokratifråga, att så många som möjligt kan ta del av nyheter.
Hur når man publiken i ett alltmer krävande medielandskap?
– Vi behöver lära oss mycket mer om våra läsare genom analys och användartester. Vi behöver skapa innehåll och tjänster som fyller en tydlig funktion i läsarnas vardag och liv. Det är helt avgörande att vi är där läsarna är, med relevanta och oväntade journalistiska vinklar som berör och som förklarar samhällsutvecklingen. Bra journalistik, helt enkelt.
Hur jobbar ni med att utveckla det visuella på SvD i dag?
– Vi jobbar hela tiden med att det visuella berättandet har ett eget journalistiskt värde och att det aldrig får bli till dekoration. Att kunna förklara komplexa sammanhang i foto, grafik och illustration av hög kvalitet är vår styrka. Glädjande nog ser vi att det finns en tydlig vilja hos läsare att betala för innehåll om de upplever att journalistiken, inte minst den visuella, upplevs som unik, berörande och av hög kvalitet.
Vilka utmaningar står den audiovisuella journalistiken inför?
– Det finns flera utmaningar. En är att användarnas allt högre förväntningar på det audiovisuella berättandet kräver stora resurser för att skapa innehåll. Vi måste fortsätta utveckla andra arbetsmetoder än det traditionella att skriva en text och sedan illustrera den, och där tycker jag vi är på god väg.
– Vi måste också fokusera mycket mer på våra användare. Där finns en ytterligare utmaning i att Google och sociala medieföretag väldigt starkt påverkar våra möjligheter både att nå användare och annonsförsäljningen.
Vad ser du mest fram emot med Audiovisual Days?
– Programmet ser jättespännande ut och det ska bli kul att träffa kreativa människor som gör intressanta saker inom audiovisuellt berättande.
Förutom Ebba Bonde kommer Anette Novak (fd vd Svenska FIlminstitutet), Karin Bäckmark (Head of podcasts, Spotify) och Klaus Lyngeled (grundare Moonhood) delta i panelsamtalet.
Det äger rum på fredag 10 november klockan 11.15-12.00. Samtalet kommer även att spelas in till Medier & demokrati-podden för att kunna lyssnas på i efterhand.
Panelsamtalet går nu att ta del av i efterhand i poddformat, du hittar det på Spotify, där kan du antingen lyssna eller se på panelsamtalet, du hittar podden här: https://open.spotify.com/episode/0XmIQzcc319WgeUqGtThO8?si=db488ebc865f…;
ABC om Audiovisual Days