Hoppa till huvudinnehåll

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

onsdag, september 13, 2023

I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022. Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras redaktioners satsningar mot unga – och vad de borde göra annorlunda inför nästa val.

Man och kvinna i svartvita porträtt syns på en omslagsbild för en podd, i text står det på affischen: "Medier & Demokrati-podden

I forskningsstudien Unga väljare – unga läsare har Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier om hur de jobbade för att nå unga läsare inför valet 2022.

Ett resultat som överraskade Emil Östlund var att flera redaktioner inte valde att satsa aktivt för att nå personer yngre än 30.

– Norr Media och Sydsvenskan säger att de inte satsar specifikt mot dem som är under 30 för det är ingen idé. De försöker göra vissa publiceringar som ska appellera till en yngre målgrupp, men huvudsakligen menar de att det är när läsarna kommer upp i åldern och bildar familj som de också blir mer samhällsintresserade och blir prenumeranter. Innan dess är det ingen större idé att locka till sig de unga rent affärsmässigt, säger han i podden. 

Även Linnéa Kihlström förvånas över det resonemanget. 

– Jag tror att man måste börja mycket, mycket tidigare än så. Kanske inte ägna jättemycket tid åt att göra journalistik som man tror attraherar enbart dem yngre men i alla fall skapa en tydlig relation till de unga så att även dem som inte vuxit upp med en papperstidning känner till vilken deras lokaltidning är och vad de gör. 

I studien lyfter flera redaktioner upp korta, rappa format på sociala medier som lyckade koncept för att nå unga. 

– Det pratas mycket om tonalitet. Det handlar väldigt mycket om hur man formulerar frågor, att man gör det kanske på ett mer lekfullt sätt och att det då skulle locka en yngre publik, berättar Emil. 

– Var där de unga är, men flamsa inte till det, tycker Linnéa Kihlström. 

– Det är ändå unga vuxna och där måste man ha självförtroende nog att tänka att det vi gör är bra och relevant även för de unga, vi måste bara paketera det på ett sätt som tilltalar dem, så det inte slutar med massa flamsiga emojis. Det tycker jag är att underskatta de unga, säger hon. 

Lyssna på podden för att höra fler tips på vad medierna bör, och inte bör, göra för att locka unga läsare inför nästa val.

Unga väljare – unga läsare 

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. 

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media 

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Poddcastmick mot en orange bakgrund.

Podd

Här hittar du hittills publicerade avsnitt. Du hittar även poddar om Future of Democracy, ett initiativ som drivs av Medier & demokrati och AI Sweden och där podden görs i samverkan med Digitalsamtal...

Nyhetsflöde 

Personer på Scen i exklusiv miljö

Världens största grävkonferens i Göteborg: “En fantastisk upplevelse”

2023-09-27
Ulla Sätereie var en av huvudpersonerna bakom Global Investigative Journalism Conference (GIJC). En konferens som bjöd på både energi och tårar. – Så starka berättelser, så starka människor som...
person som tittar genom en klippa för film

Audiovisual Days äntligen tillbaka i höst!

2023-09-27
Välkommen till Audiovisual Days – höstens stora evenemang som snackar innovation och utveckling inom det audiovisuella medielandskapet. Är du verksam inom film, TV, spel, media, VR eller...
Man på redaktion

Så jobbar Svenska Dagbladet med AI

2023-09-22
AI kan effektivisera journalistiken, och gör det redan i viss utsträckning. Men utvecklingen drivs också av ett osunt narrativ, det menar Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef och AI...
Man i svart porträtt, mot svart bakgrund

“AI är i färd med att förändra hur vi jobbar med journalistik”

2023-09-18
I Medier & demokrati-podden avsnitt 19 tipsar datajournalisten Rune Ytreberg om hur mindre redaktioner kan komma igång med AI och datajournalistik. Kan den lilla redaktionen iTromsø göra det, kan alla...
Två män sitter framför en dator och kikar på nyheter.

Testa hur din kropp reagerar på nyheter

2023-09-15
Vad fångar just din uppmärksamhet när du läser nyheter? Hur reagerar du, egentligen, på ett nyhetsklipp? Onsdag 20 september kommer nyckelpersonerna bakom Medier & demokrati-projektet Young citizens...
Man och kvinna i svart porträtt

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

2023-09-13
I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022. Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras...
Personer på scen i panelsamtal

Medier & demokrati i samtal om lokaljournalistik på Ystad Summit

2023-09-12
I förra veckan deltog Martin Holmberg, programansvarig på Medier & demokrati, i ett panelsamtal om lokaljournalistik med bland andra SVT:s vice vd Anne Lagercrantz. Samtalet ägde rum på Ystad summit –...
Man ler in i kameran, rapportomslaget som han är författare till ligger bredvid

Brist på innovationer i nyhetsmediers valbevakning

2023-09-07
I en ny rapport från Medier & demokrati berättar redaktionella chefer från tio olika redaktioner om hur de försökte nå unga med journalistik om valet, och hur olika de definierar målgruppen. Bristen...
Ungdomar ler på gatan

Rekordmånga sökande till IYTT:s ungdomskonferens

2023-09-05
International Youth Think Tank (IYTT) firar femårsjubileum med ett rekord. 540 ungdomar från 68 länder ansöker om att få delta i höstens internationella konferens. Det är mer än en fördubbling jämfört...

Rekordintresse för global mediekonferens på Lindholmen

2023-08-29
I september arrangeras världens största konferens inom undersökande journalistik i Göteborg. Nu står det klart att intresset är rekordstort för startdagens förkonferens, som arrangeras av Medier &...
en person framför en blå och röd skärm

Få en försmak av Audiovisual Days på Lindholmen Open Day

2023-08-28
Virtual Production håller på att förändra film- och tv-branschen i grunden. På Lindholmen Open Day 20 september finns en unik möjlighet att få inblick i virtual production-världen, och få en försmak...
Två män och en kvinna i studio under livesändning. Kameraljus riktade in i kameran lens vilket ger ett dramatiskt uttryck av bilden och sändningen.

Save the date till Audiovisual Days 2023

2023-06-27
Audiovisual Days är tillbaka på Lindholmen Science Park 8-10 november 2023. Det blir tre dagar av föreläsningar, panelsamtal och workshops om ljudbaserat och visuellt berättande – och Medier &...