Hoppa till huvudinnehåll

“Var där de unga är – men flamsa inte till det”

onsdag, september 13, 2023

I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022. Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras redaktioners satsningar mot unga – och vad de borde göra annorlunda inför nästa val.

Man och kvinna i svartvita porträtt syns på en omslagsbild för en podd, i text står det på affischen: "Medier & Demokrati-podden

I forskningsstudien Unga väljare – unga läsare har Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier om hur de jobbade för att nå unga läsare inför valet 2022.

Ett resultat som överraskade Emil Östlund var att flera redaktioner inte valde att satsa aktivt för att nå personer yngre än 30.

– Norr Media och Sydsvenskan säger att de inte satsar specifikt mot dem som är under 30 för det är ingen idé. De försöker göra vissa publiceringar som ska appellera till en yngre målgrupp, men huvudsakligen menar de att det är när läsarna kommer upp i åldern och bildar familj som de också blir mer samhällsintresserade och blir prenumeranter. Innan dess är det ingen större idé att locka till sig de unga rent affärsmässigt, säger han i podden. 

Även Linnéa Kihlström förvånas över det resonemanget. 

– Jag tror att man måste börja mycket, mycket tidigare än så. Kanske inte ägna jättemycket tid åt att göra journalistik som man tror attraherar enbart dem yngre men i alla fall skapa en tydlig relation till de unga så att även dem som inte vuxit upp med en papperstidning känner till vilken deras lokaltidning är och vad de gör. 

I studien lyfter flera redaktioner upp korta, rappa format på sociala medier som lyckade koncept för att nå unga. 

– Det pratas mycket om tonalitet. Det handlar väldigt mycket om hur man formulerar frågor, att man gör det kanske på ett mer lekfullt sätt och att det då skulle locka en yngre publik, berättar Emil. 

– Var där de unga är, men flamsa inte till det, tycker Linnéa Kihlström. 

– Det är ändå unga vuxna och där måste man ha självförtroende nog att tänka att det vi gör är bra och relevant även för de unga, vi måste bara paketera det på ett sätt som tilltalar dem, så det inte slutar med massa flamsiga emojis. Det tycker jag är att underskatta de unga, säger hon. 

Lyssna på podden för att höra fler tips på vad medierna bör, och inte bör, göra för att locka unga läsare inför nästa val.

Unga väljare – unga läsare 

Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. 

Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.

Finansiär: Gota Media 

Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.

Poddcastmick mot en orange bakgrund.

Podd

Här hittar du hittills publicerade avsnitt. Du hittar även poddar om Future of Democracy, ett initiativ som drivs av Medier & demokrati och AI Sweden och där podden görs i samverkan med Digitalsamtal.

Nyhetsflöde 

Kvinna ler in i kamera

Förstudie uppmärksammad i Biblioteksbladet

2025-04-09
Medier & demokratis förstudie Lokala informationslandskapet i kris och krig har uppmärksammats i en artikel i Biblioteksbladet.
MAn och kvinna tittar på varandra i studio

“Begreppet har vidgats från att bara handla om den källkritiska metoden”

2025-03-20
Källkritikens dag, den 13 mars, uppmärksammades av Internetstiftelsen och Källkritikbyrån, i samverkan med bland andra Medier & demokrati, med ett välbesökt digitalt seminarium. Björn Appelgren från...
Audiovisual Day

Audiovisual Days är tillbaka 2025

2025-03-10
Vi är glada att berätta att Audiovisual Days är tillbaka 2025. Finansierat av Västra Götalandsregionens kulturnämnd bjuder vi återigen in till ett fullmatat event på Visual Arena, Lindholmen Science...
Människor sitter kring konferensbord och jobbar

“Vi har fått en handfull pitchar”

2025-02-24
Under 2025 är det möjligt att söka projektutvecklingsstöd av Medier & demokrati för att finansiera utvecklingsfasen av en projektidé. Nu har möjligheten funnits i två månader och Martin Holmberg...
Bild på produktionsbord, kamera och skärmar. Personer i en livesänd tv-sändning syns på skärmarna.

Västra Götalandsregionen fortsätter
finansiera Medier & demokrati

2025-02-19
Västra Götalandsregionen har finansierat Medier & demokrati sedan starten 2017. Nu har regionen fattat beslut om att stödja plattformen i ytterligare tre år. – Vi är stolta och Medier & demokratis...
personer på en konferens

Samtal om kultur, demokrati och journalistik på Folk och kultur

2025-02-10
I förra veckan pågick Folk och kultur i Eskilstuna, Sveriges största kulturpolitiska konvent. Medier & demokrati var där och bidrog till programmet med två panelsamtal.
Man i mörk kavaj och skorta tittar in i kameran, lite dramatiskt ljussatt

”Det riskerar att leda till 
minskad tillit till all information”

2025-02-04
I samverkan med Internetstiftelsen och Källkritikbyrån, och ytterligare ett 15-tal andra aktörer, bjuder Medier & demokrati in till ett digitalt evenemang på Källkritikens dag, 13 mars. Temat: Hur...
Personer i konferensrum, folk som presenterar och folk som lyssnar.

Unga och lokaljournalistik fokus på nätverksträff i Stockholm

2025-02-03
I förra veckan samlades nätverket Lokaljournalistik för alla, bestående av medarbetare från ett flertal lokala medier och mediekoncerner, på Södertörns högskola för att diskutera knäckfrågan: Hur når...
Porträtt på två män som ler in i kameran

M&D part i nytt forskningsprojekt om vad som blir nyheter – och varför

2025-01-30
Forskare vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet ska undersöka hur nyhetsvärderingen går till på dagens nyhetsredaktioner. – Ett sådant här projekt...
porträtt av människor mot en färgglad bakgrund

Medier & demokrati på Folk och kultur

2025-01-22
Under tre dagar i början av februari samlas kultursverige i Eskilstuna för landets största kulturpolitiska konvent: Folk och kultur. I år arrangerar Medier & demokrati två panelsamtal.
kvinna ler in i kameran

Nytt M&D-projekt studerar nya svenskars nyhetsvanor

2025-01-13
I januari startar Medier & demokrati ett nytt forskningsprojekt: Nya svenskar och svenska nyhetsmedier. Projektet ska studera nyhetskonsumtionen hos unga vuxna som kom till Sverige under flyktingvågen...
Tre män står i en eventsal vid en monter

Unga intresserade av lokala brott och olyckor

2025-01-09
Projektet Young Citizen and Local News har pågått i ett år och insamlingen av data – labbtester och intervjuer med unga mellan 18 och 25 – börjar lida mot sitt slut. Redan nu ser forskarna vid...