I Medier & demokrati-podden avsnitt 18 berättar Emil Östlund om den nya rapporten Brist på innovation i valbevakningen 2022. Tillsammans med Linnéa Kihlström, chefredaktör på Dagens Media, diskuteras redaktioners satsningar mot unga – och vad de borde göra annorlunda inför nästa val.
I forskningsstudien Unga väljare – unga läsare har Emil Östlund, universitetsadjunkt på JMG i Göteborg, intervjuat redaktionella chefer på tio titlar inom lokalpress, morgonpress, kvällspress och etermedier om hur de jobbade för att nå unga läsare inför valet 2022.
Ett resultat som överraskade Emil Östlund var att flera redaktioner inte valde att satsa aktivt för att nå personer yngre än 30.
– Norr Media och Sydsvenskan säger att de inte satsar specifikt mot dem som är under 30 för det är ingen idé. De försöker göra vissa publiceringar som ska appellera till en yngre målgrupp, men huvudsakligen menar de att det är när läsarna kommer upp i åldern och bildar familj som de också blir mer samhällsintresserade och blir prenumeranter. Innan dess är det ingen större idé att locka till sig de unga rent affärsmässigt, säger han i podden.
Även Linnéa Kihlström förvånas över det resonemanget.
– Jag tror att man måste börja mycket, mycket tidigare än så. Kanske inte ägna jättemycket tid åt att göra journalistik som man tror attraherar enbart dem yngre men i alla fall skapa en tydlig relation till de unga så att även dem som inte vuxit upp med en papperstidning känner till vilken deras lokaltidning är och vad de gör.
I studien lyfter flera redaktioner upp korta, rappa format på sociala medier som lyckade koncept för att nå unga.
– Det pratas mycket om tonalitet. Det handlar väldigt mycket om hur man formulerar frågor, att man gör det kanske på ett mer lekfullt sätt och att det då skulle locka en yngre publik, berättar Emil.
– Var där de unga är, men flamsa inte till det, tycker Linnéa Kihlström.
– Det är ändå unga vuxna och där måste man ha självförtroende nog att tänka att det vi gör är bra och relevant även för de unga, vi måste bara paketera det på ett sätt som tilltalar dem, så det inte slutar med massa flamsiga emojis. Det tycker jag är att underskatta de unga, säger hon.
Lyssna på podden för att höra fler tips på vad medierna bör, och inte bör, göra för att locka unga läsare inför nästa val.
Unga väljare – unga läsare
Vad: Intervjustudie genomförd av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Intervjuade redaktioner: SVT Nyheter, Sveriges Radio Ekot, TV4 Nyheterna, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Borås Tidning, Sydsvenskan, Norr Media.
Finansiär: Gota Media
Samarbetspartner: Medier & demokrati samverkar kring kunskapsspridning.