Avsnitt 20 av Medier & demokrati-podden är ett specialavsnitt, inspelat under Audiovisual Days 2023. Ta del av ett panelsamtal som sträcker sig över flera audiovisuella branscher!
Under Audiovisual Days ledde Martin Holmberg ett panelsamtal om framtidens berättelser och utmaningar. I panelen satt Anette Novak, fd vd Svenska Filminstitutet, Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet, Karin Bäckmark, nordisk podcastchef Spotify och Klaus Lyngeled, spelutvecklare och grundare av företaget Moonhood.
Temat för samtalet var utmaningar, och vad vi kan lära av varandra.
Klaus Lyngeled från spelbranschen berättar i panelsamtalet att efter en tid av väldigt mycket investeringar och tillväxt har branschen nått en nivå som gjort marknaden överfull.
– Det är för många produkter ute på marknaden. Det har först pumpats in pengar som sedan dragits tillbaka, vilket har lett till att flera mindre bolag nu har fallit bort, säger han i panelsamtalet.
För ljudbranschen är den största utmaningen pengarna.
– Ljudvärlden behöver få in mer pengar för att stimulera utveckling, innovation och kreatörsskap. Oförståelsen hos annonsörer för styrkan i poddmediet är den största utmaningen, säger Karin Bäckmark.
Ebba Bonde från Svenska Dagbladet lyfter traditionen av att låsa in allt material bakom betalvägg som en utmaning för mediebranschen.
– Det gör att vårt innehåll inte exponeras till nya målgrupper som traditionellt inte vänder sig till oss. En annan utmaning är de nya läsarna, de unga, där vi ser ett otroligt stort tapp framåt. Det är både problem för oss men också en viktig demokratifråga.
Anette Novak, som har erfarenhet från både medie- och filmbranschen lyfter konkurrensen mellan publikens uppmärksamhet som en utmaning för samtliga.
– Är det någonting som inte ökar så är vår uppmärksamhetstid, säger hon.
Att samtala över branschgränserna är ovanligt, vilket gör detta panelsamtal unikt. Medan vissa, medie- och filmbranschen, i stor utsträckning hämmas av traditionella strukturer har spel- och ljudbranschen helt andra förutsättningar.
– På Spotify lever vi under något vi kallar kontrollerat kaos. Vi har väldigt få strukturer för att vi ska kunna vara snabba i vändningar. Det kan ibland vara utmanande att jobba under de förutsättningarna men det är också jättekul. Det vänds och vrids och testas över hela världen, vi jobbar ständigt med det för att inte bli gamla och mossiga, säger Karin Bäckmark.
Klaus Lyngeled berättade att spelbranschen har tekniken på sin sida för att ligga i framkant, men menar samtidigt att branschen inte egentligen har förändrats så mycket.
– Vi har exakt samma speldesign, och jag har jobbat med det här i nästan 30 år. Det är fortfarande packman, det är bara mer grafik på det och lite olika sätt att trycka på knapparna eller ta på sig ett headset och lite sånt. Jag tycker inte vi är så innovativa faktiskt.
Lyssna eller titta på podden för att ta del av fler reflektioner om framtidens utmaningar, och lösningar. På Spotify kan du ta del av avsnittet som en videopodd, med video från panelsamtalet.